søndag den 2. februar 2014

Ølands boller


Til denne opskrift skal der bruges en røremaskine og en STOR skål :)

Tilgengæld belønnes du med de lækreste boller med en helt fantastisk skorpe :)




Info om retten :



Type :
Boller
tidsforbrug :
20 min til æltning, 8 timers hævning, 30 min bagning  
Antal boller :
12 stk
Inspiration :

 


Det skal du bruge :




6 dl vand
1 tsk honning
lidt gær (som en ært)
evt ½ dl surdej
1 tsk salt
150 g grov ølandshvede mel
450 g hvedemel





Sådan gør du :


Kom vand, gær, surdej og honning i røremaskinen og tænd

Når gæren er opløst kommes ølandshvedemel og salt i skålen

Kom hvedemelet i. når det er blandet sammen skrues hastigheden helt op på maskinen

Det ser temmelig håbløst ud med en meget tynd dej i bunden af skålen, men bare rolig den skal nok samle sig :)

Lad maskinen køre ved højeste hastighed i 10 - 15 min

Når dejen samler sig om dejkrogen æltes den yderligere 5 min

Dæk dejen godt til og lad den hæve på køkkenbordet natten over (8 timer)
Skålen skal være på 5 liter så dejen ikke stikker a :)

Tænd ovnen på 250 g. Kom en bageplade med ind i ovnen så den bliver varm

Vend dejen forsigtigt ud på et meldrysset bord

Skær forsigtigt bollerne ud med en spartel

Placer bollerne på et stykke bagepapir på bagsiden af en kold bageplade

Træk bollerne over på den varme plade der er i ovnen. Bag først i 10 min ved 250 g, sænk så temperaturen til 200 g og bag i yderligere 10 min

Spray evt bollerne med lidt vand lige når de kommer i ovnen, så bliver skorpen endnu bedre


Her er så grunden til jeg skrev en STOR skål i opskriften :)

VELBEKOMME