søndag den 8. december 2013

Røget skinke og fløde kartofler i rømertopf


På en grå og trist søndag, hvor man ovenikøbet er lidt tung i hovedet efter jule frokost i går, er en god omgang rømer mad bare alletiders :)

Ved 15 tiden kom fadet i ovnen. så kunne det jo bare stå at hygge sig og sprede duft i hele huset, mens jeg lå på sofaen under tæppet og så tegnefilm med min datter :) Perfekt søndag




Info om retten :



Type :
Rømertopf
tidsforbrug :
15 min + 3 timer  
Tilbehør :
lidt surt og evt brød
Antal personer :
4 personer

 


Det skal du bruge :

1,5 kg kartofler
2 peberfrugter
2 løg
4 fed hvidløg
100 g ost
salt og peber

1 røget skinke.
Min vejede 1,5 kg så der er til rester og madpakker

1 brik milda
2 dl mælk
2 tsk maizena



Sådan gør du :


Start med at fylde rømertopfen med vand og lad den trække i 30 min

Skræl kartoflerne og skær dem i skiver
Hak peberfrugt, løg og hvidløg

fordel 1/3 af kartoflerne, derefter ½ delen af peberfrugten, løget og hvidløget
krydder med salt og peber og kom ½ delen af osten over

gentag og slut af med den sidste 1/3 del kartofler

hæld fløden over
kom mælken op i fløde bøtten og rør maizena i.. Hæld også det i fadet
Krydder med salt og peber

Pil nettet af skinken og placer den på toppen af fadet

På med låget og kom fadet ind i en kold ovn

Tænd på 175 g alm

Giv fadet mindst 2½ time, men der sker ikke noget hvis der går 4 timer inden du skal spise. giv den evt 160 g hvis der går 4 timer




VELBEKOMME