søndag den 10. november 2013

Æbleskiver


Når du først selv har prøvet at lave æble skiver, er du helt færdig med de kedelige købe skiver fra købmandens fryse disk :)

Hvis du ønsker variation så udskift det revne æble med revet marcipan eller fint hakket chokolade :)

Hvis de skal være lidt grovere kan 50 g af melet udskiftes med fuldkorns mel




Info om retten :



Type :
Æbleskiver
tidsforbrug :
1 time  
Tilbehør :
Flormelis og syltetøj
Antal :
35 stk

 


Det skal du bruge :

250 g mel
½ tsk salt
½ tsk kardemomme
1 tsk natron
1 spsk sukker
3 æg
4 dl kærnemælk
1 citron
1 æble

smør til bagning






Sådan gør du :



Riv skal af ½ citron og riv ½ æble

Bland mel, salt, kardemomme, natron, sukker, revet citron skal og revet æble sammen

del æggene op i hvide og blomme

Pisk mælk og ægge blommer sammen. Pisk mel blandingen i og lad dejen hvile i 30 min

Pisk hviderne stive og vend dem i dejen

Kom dejen i en fryse pose, og klip et hul på ca 1 cm i et hjørne.. Jeg syntes det er meget nemmere på denne måde, for så er det nemt at fordele dejen på panden :)


Tænd ovnen på 75 g og kom et fad med ind... Så kan æbleskiverne holdes varme imens resten bages

Varm æbleskive panden op og smelt en lille klat smør i hvert hul..
Jeg plejer at skære smøreret ud i små tern inden jeg begynder så det er nemt..
Brugte ialt 10 g smør til 35 æbleskiver

tryk en klat dej ud i hvert hul på panden. Jeg plejer at fylde godt med dej i så det står ca 1 cm over hullerne
Alternativt kan æble skiverne efter fyldes med lidt ekstra dej når de vendes

Brug en træpind til at vende skiverne med.. Jeg plejer først at vende dem en ½ omgang. lade dem bage lidt længere og så vende igen.. Jeg bager dem 3 - 5 min pr pandefuld. Vender dem indtil de har fået en flot farve på alle sider :)

Hæld æbleskiverne i fadet i ovnen så holder de varmen mens de næste laves :)

Server med flormelis og syltetøj



Hvis du ønsker variation har jeg før lavet følgende variationer:

Udelad revet æble og erstat med 50 g revet marcipan

Kom 50 g fint hakket chokolade i dejen

Eller når dejen er kommet på panden tryk små æble stykker ned inden de vendes

Fuldkorns æbleskiver : udskift 50 g hvedemel med fuldkornsmel




VELBEKOMME