søndag den 27. oktober 2013

Græskar muffins


Lang tid siden jeg har bagt muffin :/

Havde købt et hokkaido græskar som jeg egentlig ville have brugt til en lækker omgang suppe, men faldt så over denne muffin opskrift på nettet som skulle afprøves :)



Info om retten :



Type :
Kage
tidsforbrug :
40 min  
Tilbehør :
Brug evt lidt ristede græskar kerner og strimlet græskar, eller lav en appelsin glasur
Antal kager :
10 - 15
Inspiration :

 


Det skal du bruge :


DEJEN:


100 g smør
3 æg
160 g sukker
1 appelsin
2 tsk vanille sukker
200 g mel
½ spsk bagepulver




SIRUP:

1 appelsin
1 dl sukker



Sådan gør du :



Tænd ovnen på 180 g alm

Smelt smørret ved svag varme i en gryde

I mens rives græskaret fint.
Appelsinen skal rives. Saften presses

Pisk æg og sukker til det er hvidt og skummende


Rør græskar, appelsin skal + saft, vanille og smørret med

Sigt mel og bage pulver i skålen og vend det hele sammen med en dejskraber

Fordel dejen i muffinformene. De skal fyldes 2/3 del op

Bag kagerne i ca 15 min


I mens kagerne er i ovnen rives skal af den sidste appelsin og saften presses

Kom sukker, appelsin skal og saft i en gryde og bring det i kog og lad det simre i 5 min

Når kagerne er bagt færdige (tjek med en kødnål) hældes 1 spsk sirup over hver muffin med det samme de kommer ud af ovnen. Jeg fik kun brugt godt halvdelen af siruppen

Lad så kagerne køle a inden de serveres :)



VELBEKOMME


Nærings indhold i kagerne ved 15 stk

Kagerne vejede 1150 g tilberedt

                     
Pr. 100 g   
  pr kage
      77 g
 I alt

Energi
247 kcal
190 Kcal
2844 kcal
Protein
4,1 g
3,2 g
47 g
Kulhydrat
38 g
29 g
433 g
Fedt
9 g
6,9 g
103 g