søndag den 15. september 2013

Gullash i rømertopf



Mad i rømertopf er altid et kæmpe hit her i huset..

Det er utolig nemt at lave. Kødet og grøntsagerne skal kun lige svitses let i en gryde, og så skal det hele ellers ind og hygge sig i ovnen til langtids stegning.

Køddet bliver så mørt at det kan tygges med tungen, og saucen for en rigtig kraftig god smag :)




Info om retten :



Type :
Simremad
tidsforbrug :
5 timer (4½ time i ovnen)  
Tilbehør :
Kartoffelmos + rødbeder
Antal personer :
4 personer

 


Det skal du bruge :

lidt smør
500 g oksekød (jeg brugte klump)
500 g gulerod
250 g løg
250 g champignon
5 fed hvidløg
2 spsk røget paprika

1 bøtte tomat sauce
2 dl vand
2 tern okse bouillon
1 brik fløde 4 %
1 lille dåse tomat pure
½ tsk peber
1 tsk salt
4 laurbær blade
lidt sauce kulør

2 spsk maizena + lidt vand til jævning




Sådan gør du :


Start med at sætte rømertopfen i blød i koldt vand. Den skal helst stå i 30 min

Skær kødet ud i tern.. ca 3 * 3 cm
Skær champignon i skiver, løg i tern, knus hvidløg og hak dem fint
Gulerødderne skæres i skiver

Fordel gulerods skiverne nederst i stegesoen

Varm en klat smør op i en gryde og svits kødet. tilsæt 1 spsk paprika, rør det rundt og fordel kødet over gulerødderne

Kom løg, hvidløg og champignon i gryden. evt sammen med lidt smør. Svits det let og krydder med 1 spsk paprika

Hæld grøntsagerne med op i stegesoen.

Opløs bouillon terningerne i kogende vand. Jeg tager bare vand fra elkedelen

Tag gryden af varmen. Kom tomatsauce, pure, fløde og bouillon vand i gryden og rør det godt sammen
Krydder med salt og peber. Tilsæt evt lidt kulør. Saucen skal ikke opvarmes, men for at spare på opvasken bruger jeg gryden

Fordel saucen i stegesoen. Kom laurbær bladende i. På med låget og sæt fadet ind i en kold ovn


Lad retten hygge sig ved 160 g i 4½ timer

Jeg tog fadet ud 15 min før tid. rørte 2 spsk maizena i lidt mælk og jævnede saucen. Så ind i ovnen igen mens kartoflerne kogte færdig



VELBEKOMME