lørdag den 31. august 2013

Tomatsuppe med friske tomater


I morgen siger kalenderen efterår, så mine retter vil nok snart komme til at indeholde mange rodfrugter og dejlige supper :) Der vil sikkert også komme flere simre retter

Nå men haven bugner af frilands tomater og ungerne plager efter tomat suppe, så her er mit bud på en hurtig, men velsmagende en af slagsen



Info om retten :



Type :
Suppe
tidsforbrug :
  40 min
Tilbehør :
Flutes, ris, suppe horn, porre samt skyr el creme fraice
Antal personer :
6 personer
Inspiration :

 


Det skal du bruge :



2 kg tomater
1 dl vand
3 peberfrugter
3 løg
15 g smør
5 fed hvidløg
1 okse bouillon tern
½ liter vand

Friske krydderurter
jeg brugte fransk estragon, timian og basilikum

2 tsk salt og ½ tsk peber
1 tsk chili

Sådan gør du :


Skyl tomaterne godt og kom dem i en stor gryde. Hvis du bruger store tomater så halvver dem
Kom salt, peber og 1 dl vand ved og lad dem simre under låg mens resten af grøntsagerne tilberedes

Skær peber og løg groft.
Varm en pande op med smørret og steg løg og peberfrugt til de er bløde

hak hvidløg og krydderurterne fint
kom hvidløg, chili og krydderurter ved og lad det stege et par min mere


Kom grøntsagerne op i gryden til tomaterne og tilsæt 5 dl vand, bouillon tern

Lad suppen simre i 15 min uden låg

Blend suppen helt lind med en stavblender.. Hvis du slet ikke vil have klumper i suppen, så pres den gennem en sigte

Smag til med salt og peber



VELBEKOMME