lørdag den 3. august 2013

Hindbær gelato is (mælkeis)


Let syrlig is med masser af smag fra de friske hindbær

Isen er af den fedtfattige slags lavet på ren minimælk



Isen bliver ikke helt så cremet som en fløde is og skal helst stå 10 min før den kan kugles op hvis den har været i fryseren.



Info om retten :



Type :
IS
tidsforbrug :
 40 min + evt tid til køling af cremen
Tilbehør :
Friske hindbær
Antal portioner :
6 stk

 


Det skal du bruge :



4 dl minimælk
75 g sukker
2 æg
1stk vanille pulver

250 g friske hindbær







Sådan gør du :


Kom mælk, sukker, æg og vanille i en gryde

Varm cremen op til 85 g under konstant omrøring. Hvis du er lidt doven ligesom jeg rører jeg med en stavblender. Det har den fordel at du kan varme op med kraftig varme, uden at æggene klumper i bunden af gryden :)
Hvis du bruger piskeris, så varm cremen op ved svag varme

Bliv ved med at piske cremen i et par minutter efter du tager den af varmen, så cremen ikke bliver for varm i bunden af gryden

Lad cremen køle ned inden de friske hindbær blendes i

Kør cremen på ismaskine

Server enten isen direkte fra maskinen eller kom den i en bøtte og i fryseren
Hvis den bliver frosset helt ned i fryseren, skal den stå 10 min før den kan kugles op


Pynt med frysetørrede hindbær eller friske hindbær ved servering


VELBEKOMME



Nærings indhold i isen ved 4 portioner


                     
Pr. 100 g   
  pr portion
     174 g
I alt
680 g
Energi
98 kcal
170 Kcal
680 kcal
Protein
4,4 g
7,6 g
31 g
Kulhydrat
15 g
26 g
106 g
Fedt
2,2 g
3,8 g
15 g