søndag den 4. august 2013

Banan kage med karamel.. (bagefri version)


Ingen dårlige undskyldninger med du ikke kan bage osv. for at lave denne kage :)



Kagen skal ikke bages, og hvis du køber duche de leche (karamel) færdig tager det 30 min så er der kage.

Jeg har som regel kogt kondenseret mælk til at stå i skabet, for man kan jo ligeså godt koge så mange bøtter a gangen som der kan være i gryden.. Holdbarheden er jo den samme om den er kogt eller ej. Bruger karamellen til is og ungerne smører den på brød som pålæg.





Info om retten :



Type :
Kage
tidsforbrug :
 3 timer til at koge kondenseret mælk
 30 min til kagen (de 20 min er på køl) 
Antal personer :
8 personer
Inspiration :

 


Det skal du bruge :



1 dåse kondenseret mælk

150 g cookies - gerne med chokolade
25 g smør

2 bananer
2 dl fløde

kakao til pynt



Sådan gør du :


Tag etiketten af dåsen med mælken
Kom den i en gryde og dæk den helt med vand
Lad gryden simre svagt i 3 timer. Det er vigtigt at dåsen hele tiden er helt dækket med vand så den ikke springer

Lad karamellen køle a inden du åbner dåsen


Kom kiksene i en foodprocessor og kør dem til mel
Kom smøret i og kør til det klumper

Saml en springform (24 cm) med bagepapir i bunden
Fordel kikseblandingen i formen og pres den godt sammen

Stil bunden i køleskabet i 20 min


Hvis karamellen er kølet helt ned, så varm den lidt i mikroovnen så den bliver mere flydende


Fordel karamellen over bunden

Skær bananerne i tynde skiver og fordel over karamellen

Pisk fløde + vanille sukker til skum og fordel øverst

Stil kagen på køl i min 30 minutter inden servering


Ved servering fjernes siden på springformen, og der drysses lidt kakao over flødeskummet

VELBEKOMME



Nærings indhold i kagen ved 8 portioner


                     
Pr. 100 g   
  pr portion
    128 g
I alt
1025 g
Energi
318 kcal
408 Kcal
3264 kcal
Protein
4,5 g
5,8 g
46 g
Kulhydrat
36 g
46 g
369 g
Fedt
17 g
22 g
179 g