fredag den 19. juli 2013

Rosmarin flutes på weber grill


Brød kan man sagtens lave på grill'en :)

Du skal bruge en bagesten og en grill med låg for at få et lækkert brød, men så er det også ligeså nemt som at bage i ovnen

Brødene er lavet på speltmel og tilsat en god portion rosmarin, så de er dejligt grove og fyldt med smag :)



Info om retten :



Type :
Hvedebrød
tidsforbrug :
  2 timer
Antal brød :
 4 stk
Inspiration :

 


Det skal du bruge :



300 g speltmel
10 g gær (3 timers hævetid)
Hvis du har travlt så brug 25 g gær
så skal de kun hæve i 45 min
2 dl lunken vand
1 spsk olivenolie
1 tsk salt
1 spsk rosmarin
1 spsk honning




Sådan gør du :


Opløs gær i det lunkne vand
Kom olie, salt, rosmarin og honning i skålen og rør det godt sammen
Rør melet i (hold evt lidt tilbage)
Ælt dejen 10 min på røremaskine

Lad dejen hæve til dobbelt størrelse
25 g gær ca 45 min hævetid. Hvis du halvere gær mængden fordobles hævetiden ca, så du kan tilpasse hævetiden efter din dag. Efter min mening bliver brødet bedst med så lidt gær som muligt :)
5 g gær og 5 times hævetid giver det bedste brød


Når dejen har hævet slåes den ned. Æltes igennem og deles og i 4 stykker
Form først dejen til boller og rul dem derefter til ca 25 cm lange flutes

Lad dem hæve i 40 min


Imens de hæver tændes grillen :)

Når brødene er hævet og grillen er klar, snittes brødene på skrå og pensles med vand


Bag bollerne i ca 15 min på grillen ved indirekte varme

Du kan også sagtens bage dem i ovnen ved 225 g 



VELBEKOMME