tirsdag den 25. juni 2013

Karbonader med stuvede ærter og gulerødder


Klassisk og lige ud af landevejen :)
Ikke nogle sjove eller mærkelige krydderier, bare den gode gamle metode
Dog panerer jeg kun mine karbonader 1 gang



Info om retten :


tidsforbrug :
  30 min
Metode :
Pande / gryde
Tilbehør  :
Kartofler
Antal personer :
3/4 personer

 


Det skal du bruge :



Karbonaderne:

500 g hakket svinekød
½ dl rasp
½ dl mel
1 tsk salt
½ tsk peber

25 g smør
25 g olie

Stuvede ærter og gulerødder

300 g gulerødder
300 g ærter
5 dl vand
salt og hvid peber
3 spsk maizena

Sådan gør du :



Bland mel, rasp, salt og peber sammen i en skål

Del kødet i 4 klumper og form dem til 1½ - 2 cm høje karbonader

Vend dem i mel blandingen

Kom ærter og gulerødder i en gryde en dæk med vand. Bring gryden i kog og lad det simre i 5 min

Varm en pande op med smør og olie

Steg karbonaderne i ca 5 min på hver side


Når grøntsagerne er kogt færdige sies vandet fra. Gem vandet

Kom ½ liter af kogevandet tilbage i gryden og bring det i kog

Når det koger jævnes med maizena rørt ud i lidt vand

Lad det simre i 5 min. smag til med salt og peber. Brug gerne hvid peber :) jeg var løbet tør

Kom grøntsagerne tilbage i gryden og varm det hele godt igennem.
Kom evt lidt mælk i hvis du vil have stuvningen hvid

Server med kogte kartofler



VELBEKOMME