onsdag den 5. juni 2013

Græske oksedeller på spyd rullet i fladbrød med tzatziki :)


Dagens vejr indbød til grill :)

Fladbrød med tzatziki og godt krydret oksekød samt masser af grønt blev dagens menu




Dejligt at kunne side og hygge med maden, mens den bliver grillet :) Fladbrødene bliver bedst med direkte varme og låget lukket. Så tager de ikke mange minutter om at blive bagt

Kødet fik først 5 min ved indirekte varme, og så lige en hurtig tur direkte over kullene til sidst




Info om retten :



Type :
fladbrød med fyld
tidsforbrug :
  1½ time
Metode :
Grill
Antal :
6 stk
Inspiration :

 


Det skal du bruge :



500g hakket oksekød
5 fed hvidløg
2 spsk oregano
1 spsk persille
½ tsk. cayennepeber
2 tsk. paprika
lidt chilisauce 
1 æg
½ dl rasp 
½ dl vand
1 tsk salt
½ tsk peber
75 g feta


Sådan gør du :


Start med at røre oksekødet sejt med salt
Tilsæt resten pånær feta og rør til farsen er helt ens

Du skal ende op med en rimelig blød fars, så juster med lidt rasp eller vand til konsistensen er rigtig

Smulder fetaen i og rør til fetaen er fordelt

Del farsen op i 12 kugler

rul kuglerne til aflange pølser og kom et grill spyd i hver
Hvis du bruger træspyd som mig, så læg dem i blød i vand i 10 min, for så går der ikke ild i dem når der grilles :)


Grill spydende til de er gennemstegte. vend et par gange undervejs. Jeg gav mine ca 5 min

Jeg serverede mine grillspyd rullet i fladbrød med tzatziki og div grønt

Opskriften på fladbrød er HER
Jeg lavede 2/3 del af opskriften og delte den til 6 brød

Opskriften på tzatziki er HER
Udvand evt agurken med salten hvis du ikke vil have den for tynd



VELBEKOMME