mandag den 3. juni 2013

Boller i karry med grove grøntsags stykker


Nem aftensmad som ungerne elsker :)

Smager skønt og serveret med grove ris og godt brød er der lækker aftensmad på 40 min



Info om retten :



Type :
Gryderet
tidsforbrug :
  45 min
Antal personer :
4 personer

 


Det skal du bruge :



Kødbollerne:
500 g hakket svinekød
1 æg
1 dl mel
1 dl mælk
1 løg
Salt
Peber
3 fed hvidløg
½ tsk spidskommen
1 tsk karry

Kogelagen:
1 liter vand
2 boullion tern
2 laurbærblade
10 hele peberkorn

Saucen:
2 rødløg
4 gulerødder
4 stænger bladselleri
4 fed hvidløg
1 æble
1 spsk smør
2 spsk karry
1 dl mel
kogevandet fra kødbollerne
1 dl mælk

Risene:

4 dl ris
6 dl vand
1 tsk salt

Sådan gør du :



Vi starter med kødbollerne

Riv løget, knus og hak hvidløget fint
Rør farsen sej med salt
Tilsæt resten af ingredienserne og rør til farsen er helt ens


Kom vand, boullion, peberkorn og lauerbær blade i en gryde

Når vandet koger dyppes en ske i vandet og så i farsen. Form til boller og kom dem i det kogende vand
Jeg laver mine kødboller på størelse med golf bolde
Der må ikke komme flere kødboller i af gangen end der kun er 1 lag i gryden. Jeg kogte mine a 3 omgange. Fik 21 boller ud af farsen
Når kødbollerne kommer op til overfladen i gryden koges de yderligere 2 min, inden de fiskes op med en hulske og placeres på en tallerken

Når alle kødbollerne er kog, sigtes vandet over i en skål


Kom vand og ris i gryden sammen med 1 tsk salt. Bring i kog og lad det simre i 20 min under låg, eller efter anvisningen på posen

Imens risene koger skæres grøntsagerne til saucen.
Skær selleri og gulerødder på skrå
Løg i halve ringe. Hvidløg hakkes fint
Æblet skæres i tern

Kom smør i en gryde og svits karryen
kom løg og hvidløg i gryden og svits 2 min
kom selleri, gulerod og æble i og svits 3 min
Drys melet over grøntsagerne og vend det godt rundt


Kom kogevandet fra kødbollerne i gryden, og lad det simre indtil 3 min før risene er færdige

Kom kødbollerne i og varm dem igennem

Hæld mælken ved og rør forsigtigt rundt


VELBEKOMME