onsdag den 1. maj 2013

Rødbede boller


I anledningen af 1. maj er det vel på sin plads med nogle røde boller :)

Lavede disse boller temmelig grove, og rev et par rødbeder i. Tilsatte også lige nogle kerner for at give lidt bid :)




Info om retten :



Type :
Grovboller med rødbede
tidsforbrug :
  15 min til dejen. 12 - 24 timer hævning - 20 min bagning
Metode :
Ovn
Andet  :
Hvis du bruger 30 g gær, kan du nøjes med 2 timer's hævning v. stuetemperatur
Antal :
16 stk


Det skal du bruge :


5 g gær

3 dl vand

1 dl surdej - se HER
1 spsk sirup

2 tsk salt
100 g kerner (jeg brugte kruska som er en 4 korns blanding)

200 g rødbede
300 g speltmel

250 g hvedemel

Sådan gør du :


Start med at skræl rødbederne og riv dem groft

Opløs grundigt gæren i vandet
Tænd for røremaskinen og kom surdej, sirup, salt, kerner, rødbede og speltmel i
Drys hvedemelet i lidt efter lidt. Dejen skal være blød og smidig, men stadig lidt klistret
Lad maskinen ælte dejen i 10 min

Kom låg på skålen og sæt den i køleskabet


Næste dag tager du dejen og hælder den ud på et meldrysset bord

Del den op i 16 stykker og form dem til boller

Lad bollerne hæve på en bageplade med bagepapir i 1 time

Spray bollerne med vand og drys speltmel over.
Skær et snit med en skarp kniv så de bedre kan hæve
Bag bollerne i 20 - 25 min ved 225 g alm


VELBEKOMME