mandag den 13. maj 2013

Ostefyldt hamburgerryg



Lidt anderledes, men meget god måde at tilberede en hamburgerryg på :)





Blev serveret med kartoffelskiver og stuvede ærter og gulerødder





Info om retten :



Type :
Hamburgerryg
tidsforbrug :
  1½ time
Antal personer :
4 personer
Inspiration :

 


Det skal du bruge :



Hamburgerryg:

1 kg hamburgerryg
200 g emmentaler ost
1 tsk salvie
1 spsk raps
1 spsk parmesan ost
lidt smør



Kartoflerne:
1,5 kg kartofler
1 spsk olie
1 tsk salt
krydderi



Stuvede ærter/gulerødder:
3 dl koge vand fra hamburgerryggen
300 g gulerod
300 g ærter
2 spsk maizena
salt
peber
1 spsk soja




Sådan gør du :


Hamburgerryggen:


Start med at fjerne nettet fra kødet
Kom det i en gryde med vand og kog den i 45 min

Tænd ovnen på 200 g

Tag stegen op af gryden, gem 3 dl vand til saucen
Skær 1 cm tykkeskiver i kødet.
Du skal ikke skære skiverne helt igennem.
Lad 1 cm blive i bunden, så stegen stadig hænger sammen

Skær emmentaler osten i ½ cm tykke skiver. Drys salvie over osten.

Kom ost ned i rillerne i stegen. Stik et par kødnåle i enderne så den bliver trykket lidt sammen

Drys parmasan og rasp over stegen sammen med et par smør klatter

Kom stegen i ovnen i ca 10 min til raspen bliver sprød


Kartoflerne:


Laver kartoflerne i min actifry maskine, så opskriften er skrevet efter det

Vask kartoflerne grundigt

Skær dem i tyndeskiver skiver
Kom kartoflerne i maskinen sammen med 1 mål olie, salt og krydderi
Lad maskinen køre i 45 min

Hvis du laver dem i ovnen så skal de ca have 1 time ved 200 g. Vend rundt i dem et par gange undervejs


Stuvet ærter/gulerødder:


Imens stegen koger ordnes grøntsagerne
Skær guleroden i tern
Kog gulerødderne i 5 min. Efter 3 min kommes ærterne ved
Lad grøntsagerne dryppe a i en si

Når hamburgerryggen kommer i ovnen:

Bring kogevand fra hamburgerryggen i kog sammen med soja, og jævn med 2 spsk maizena

Lad det koge 2-3 min inden grøntsagerne og persillen kommes ved

Smag til med salt og peber

Server det hele samlet



VELBEKOMME