lørdag den 11. maj 2013

Meatdogs / hotdogs


Grove hjemmebagte hotdog brød med hjemmelave "pølser" :)




Et stort hit hos både børn og voksne..
Pølserne blev lavet af fars, bacon og hakkede grøntsager krydret med taco krydderi
Brødene lavede jeg lidt grovere end mine normale pølsebrød, så hvis du er til lysere brød så se HER




Info om retten :



Type :
Pølsebrød / Hotdogbrød med pølser af hakkekød
tidsforbrug :
  2 time
Antal :
10 meat dogs


Det skal du bruge :


Kødet:
500 g hakket oksekød
100 g bacon
100 g gulerod
100 g løg
4 fed hvidløg
2 dl havregryn
1 æg
1 dl mælk
1 pakke taco krydderi
salt
peber

Brødene:
50 g gær
3 dl vand
1 tsk salt
25 g sukker
½ dl olie
1 æg
½ dl hørfrø
200 g grahamsmel
ca 400 hvedemel

1 æg og sesam til pynt





Sådan gør du :


Start med at lave dejen


Rør gæren ud i lunken vand
Kom resten pånær hvedemelet i og tænd røremaskinen
Tilsæt det meste af melet og rør dejen i 5 min.
Jeg kom 350 g i dejen og bruge de sidste 50 g til formning af brødene
Dejen skal være smidig og lidt klæg når den er æltet færdig
Dæk skålen til og lav det hæve i 40 min til dobbelt størelse

Imens dejen hæver laves farsen


Skær gulerod, løg, hvidløg og bacon i grove tern
Kør det gennem kødhakkeren sammen med havregrynene, eller blend det

Rør kødet sejt med 1 tsk salt og taco krydderiet
Tilsæt de hakkede grøntsager og ½ tsk peber og rør til dejen er helt ens
Sæt farsen på køl


Når dejen er hævet til dobbel størelse vendes den ud på et meldrysset bord
ælt den lidt og del den over i 10 stykker, form dem til boller og rul dem derefter til aflange pølsebrød

Kom bagepapir på en bageplade og læg dejen på med 2 cm mellemrum. så vokser dejen sammen, så de kommer til at ligne de pølsebrød man køber


Lad dejen hæve i 40 min under et viskestykke

Mens dejen hæver formes kødet til pølser


Jeg vejede farsen a og lavede 10 lige store pølser

når dejen har hævet i 20 min tændes ovnen på 200 g

Når dejen er hævet færdig så pensles den med æg og drys med sesam
Bag dem i 15 min

Mens brødene bages steges pølserne i ca 10 min

Serveres som hotdogs med det du bedst kan lide som fyld :)


VELBEKOMME