søndag den 5. maj 2013

Langtids stegt oksefilet


Lækker langtidsstegt oksefilet serveret med kartoffelbåde, svampe sauce og smør stegte asparges :)

Stegen fik 3 timer i ovnen ved 100 g. Kerne temperaturen var 63 g da jeg tog den ud af ovnen




Info om retten :



Type :
Oksefilet
tidsforbrug :
  3½ time
Metode :
Ovn
Antal personer :
6 personer

 

Det skal du bruge :

Stegen:
1 oksefilet på ca. 1,5 kg
15 g Smør
1 spsk Timian
Salt
Peber

Kartoflerne: (kun til 3 personer)
1 kg kartofler
olie
salt
peber
krydderi

Saucen:
1 stort løg
400 g champignon
15 g smør
½ dl rødvins eddike
½ dl balsamico eddike
1 tern oksebouillon
2 dl vand
salt
peber
1 spsk maizena

Asparges
500 g asparges
10 g smør






Sådan gør du :


Stegen:


Fjern evt. sener og løst fedt
Smelt smørret på en pande og kom timian på
Steg stegen et par minutter på alle sider
Kom stegen på en rist med et ildfast fad under.
Hæld smørret og timian fra panden over og krydder med salt og peber
Kom et stege termometer i stegen
Sæt stegen i ovnen ved 100 g alm. Den er færdig når kernetemperaturen er 63 g. 
Min steg fik omkring 3 timer
Tag stegen ud af ovnen. dæk stanniol og et viskestykke og lad den trække i 15 min

Kartoflerne:


Jeg lavede kartoflerne i min actifry maskine så fremgangs måden er til den

Vask kartoflerne grundigt og skær dem i både
Kom kartoflerne i maskinen sammen med 1 mål olie og krydderier
Jeg plejer at give dem 30 min til at starte med. Så slukke for maskinen. Bare lad kartoflerne blive i.
Når stegen så bliver taget ud af ovnen tænder jeg igen og giver dem 10 - 15 min mere

Saucen:


Når temperaturen på stegen når 60 g begynder du med at rense løg og champignon
Skær løget i ringe og champignon i skiver

Smelt smørret i en gryde og steg løg og champignon til de er møre
Hæld rødvin- og balsamico eddike ved og lad det koge ind
Tilsæt vand og bouillon terningen + sky fra stegen
Kog det lidt ind og jævn med maizena

Hvis i alligevel skal have rødvin til maden, så udskift rødvins eddiken med et glas vin :)

Asparges:


Skyl aspargesen godt, og skær det træge a
Smelt smørret på panden og steg aspargesen i 2-3 min


VELBEKOMME