torsdag den 9. maj 2013

Koldhævet hvedebrød med masser af solsikker og surdej


Rigtig lækker hvedebrød, med surdej og masser af solsikker :)

Det tager 1 døgn at lave dette brød, men det er bestemt ventetiden værd



Info om retten :



Type :
Hvedebrød med surdej
tidsforbrug :
  20 min til dejen - 24 + 3 timer til hævning + 30 min til bagning
Mængde :
1 brød

Det skal du bruge :


2 dl vand
10 g gær
1 dl surdej - se HER
10 g salt
15 g sukker
100 g solsikke kerner
100 g kamut mel (eller anden grovmel)
250 g hvedemel




Sådan gør du :

DAG 1:



Opløs gærren i kold vand
Tilsæt alt pånær hvedemel og tænd for røremaskinen
Når det er rørt godt sammen tilsættes hvedemelet. hold evt lidt tilbage
Lad maskinen ælte i 10 - 15 min indtil dejen er glat og smidig. Dejen skal være en smule klæg
Kom dejen i en skål med tæt låg og stil den i køleskabet i 16 - 24 timer

DAG 2:


Vend dejen ud på et meldrysset bord. Form dejen til et brød, og kom dejen i en meldrysset hævekurv
Lad dejen hæve i ca 3 timer eller til dobbelt størelse

Kom en bradepande nederst i ovnen og en bagesten i midten og varm ovnen op til max (min ovn 275 g). Ovnen skal helst tændes 1 time før bagning så du er sikker på at den er gennem varm

Vend brødet ud af kurven og placer det på bagestenen. Jeg vender brødet ud på et stykke bagepapir og trækker så papir og brød over på stenen.
Du kan med fordel lige spraye lidt vand over og give brydet et par snit så det bedre kan hæve
Smid et glas vand ind i bradepanden og luk hurtig ovnen.
Skru ned til 225 g


Brødet skal bages i ca 25 - 30 min. Det skal lyde hult når du banker på bunden

VELBEKOMME