lørdag den 11. maj 2013

Grove rundstykker/boller med hytteost


Dejlig nemt. når du vågner tag bollerne ud af køleskabet og tænd ovnen. Ligeså snart ovnen er varm smider du bollerne ind og 20 min efter er der friskbagt morgenbrød

De egner sig også rigtig godt som madpakkebrød




Kom vist til at lave for meget dej til disse rundstykker :) Endte op med en plade kæmpe bryde boller men de smagte rigtig dejligt. Hytteosten gør de bliver dejlig bløde og svampede, mens de er knasende sprøde inden i. Kernerne og flagerne gør at de mætter rigtig godt

Har lavet ingrediens listen med 2 mængder :) 1 til almindelige rundstyk størelse og en til kæmpe rundstykker




Info om retten :



Type :
Boller / rundstykker
tidsforbrug :
  25 min til dejen 40 min + 12 timer hævning + 20 min bagning
Metode :
Ovn
Andet  :
Kræver lidt plads i køleskabet natten over
Antal :
12 stk
Inspiration :

 


Det skal du bruge :




Kæmpe rundstykker
Alm størrelse rundstykker
25 gram gær
5 dl vand
250 gram hytteost
½ dl hørfrø
½ dl solsikkekerner
1 tsk honning
1 tsk salt
2 dl flager
750 g hvedemel
15 g gær
3 dl vand
150 g hytteost
¼ dl hørfrø
¼ dl solsikkekerner
½ tsk honning
½ tsk salt
1½ dl flager
500 g hvedemel

Sesam, birkes og hørfrø til drys


Sådan gør du :


DAG 1: ca 12 timer før du vil bage

Kom kold vand, gær i røremaskinen og tænd
Tilsæt alt pånær hvedemelet og rør det grundig sammen
Tilsæt melet og lad maskinen ælte i 10 min
Dejen er temmelig våd og klistret
dæk skålen til og lad det hæve i 45 min


Vend dejen ud på et meldrysset bord
Den skal ikke æltes ! Rul den forsigtigt i melet og del den i 12 stykker
Form dem forsigtigt til boller og placer dem på en bageplade
Dæk bollerne til med film og stil dem i køleskabet indtil næste morgen

DAG 2:


Tag bollerne ud af køleskabet
Tænd ovnen på 250 g
Når ovnen er varm pensles/sprayes bollerne med vand, mælk eller æg
Drys med sesam, hørfrø eller hvad du nu syntes

Kom bollerne i ovnen og sænk temperaturen til 225 g
Bag bollerne i 15 for alm eller 20 min for kæmpe.
De skal lyde hule når du banker på bunden


VELBEKOMME