mandag den 29. april 2013

Vafler og skåle til is og andet sødt :)






Info om retten :



Type :
Skåle og vafler
tidsforbrug :
  30 min
Andet  :
Kan også bruges til flødebolle bunde eller som småkager
Antal personer :
12 - 16 skåle eller 6 - 8 vafler

 

Det skal du bruge :


100 g sukker

100 g smør
100 g mel
2 æg

100 g chokolade







Sådan gør du :


Tænd ovnen på 180 g alm

Smelt smøret i en gryde

Bland sukker, mel, æg og det smeltede smør sammen


Skåle:
Beklæd en bageplade med papir, og smør 4 cirker dej ud

Bag dem i 5 - 8 min, men hold godt øje til sidst. De skal ud af ovnen så snart de får farve

Vend en muffin bageplade på hovedet, og kom dejen i mellem toppene lige så snart den kommer ud af ovnen. Det skal gå temmelig stærkt for ellers er dejen ikke blød nok til at forme uden den knækker
Lad skåle køle lidt a inden de flyttes over på en rist
Hvis du ikke har en muffin form kan du bare bruge et glas der er vendt på hovedet


Vafler:
Jeg er ikke så hældig at eje et vaffel horn, så jeg har lavet mine egne kræmmerhuse af 2 lag tykt papir og så et lag bagepapir yderst

Lav 2 store dej cirkler på et stykke bagepapir. Bag dem lige som skålene. Lige så snart de kommer ud af ovnen, rulles kagen rundt om keglen. Lad den blive kold inden den sættes på en rist


Chokoladen:
Jeg plejer at pensle skålene med chokolade, men det er ikke strengt nødvendigt :)
De bliver bare ikke så let bløde af fyldet hvis de er penslet

Hak chokoladen i små stykker og smelt den i mikroovnen
Pensl et tyndt lag på skålene

Hvis du vil have chokolade i vaflerne, plejer jeg at hælde et par skefulde i mens jeg drejer dem rundt. Vend dem så på hovedet, så den overskydende chokolade render ud

Jeg opbevarer mine skåle og vafler i en bøtte i fryseren. Så bliver de ikke bløde, og de kan sagtens spises frosne


Det er samme opskrift jeg bruger til bunde til fløde boller - SE HER

VELBEKOMME