tirsdag den 2. april 2013

Simpelt foccacia brød med tomat og hvidløg



Kom i tanke om jeg ville have brød til min spaghetti bolognese, men da det var lidt for sent at gå i gang med mit normale langtidshævede foccacia brød, blev det til dette brød.



Det er egentlig bare en bolle dej med olie på og lidt krydderier i




Info om retten :



Type :
Hvede brød
tidsforbrug :
  10 min til at samle dejen - 2 timer hævning - 25 min bagning
Metode :
Røremaskine + Ovn
Andet  :
Der kan bare blandes fyld i efter smag
Antal personer :
3 personer / 6 portioner

 


Det skal du bruge :

2 dl vand

15 g gær
1 tsk salt
1 tsk honning
1 tsk tørret timian


50 g fuldkornsdurum mel
275 g tipo 00 hvedemel

1 spsk olivenolie
Frisk rosmarin
Flage salt
tomat
hvidløg

Sådan gør du :



Kom lunken vand i røreskålen og rør grundigt gæren ud


Start maskinen og kom durummel, honning, salt, olie og timian i


Når det er rørt godt sammen kommes tipo melet i

Lad maskinen ælte det hele godt sammen


Imens det æltes smøres et stykke bagepapir med lidt olie

Når dejen er æltet færdig deles den i 2 ligges på bagepapiret


Tryk brødet flad med fingrene og form 2 aflange brød 


Dæk dejen a med et fugtet viskestykke og lad den hæve i 2 timer ved stue temperatur

Når der er gået 1½ time tænder du ovnen på 200 g alm


Når dejen er færdig hævet pensles den med olie

Tryk lidt huller i dejen med fingrene

Jeg kom så tomat skiver på halvdelen af brødet og hvidløgs skiver på den anden.

Dryssede rosmarin og flage salt over til slut

Bag så brødet i ca 25 - 30 min


Lad brødet køle lidt på en rist inden servering


VELBEKOMME