onsdag den 24. april 2013

Mini karamel tærter


Elsker simpelthen mine små tærte forme :-) Syntes det er så nemt at samle en mørdej og lave tærter.





Hvis man lige som jeg elsker chokolade er disse små bomber lige sagen :-) Kakao mørdej, flydende karamel og så lige pyntet med lidt mere chokolade


Info om retten :



Type :
tærter med kondenseret mælk
tidsforbrug :
  1 time
Metode :
Ovn
Andet  :
Lav dobbelt portion og det passer med et stor tærtefad
Antal personer :
8 stk
Inspiration :

 


Det skal du bruge :



Mørdej:



100 g mel
50 g smør
25 g sukker
1 spsk kakao
1 tsk vanillepulver
½ æg

Fyldet:

1 dåse kondenseret mælk
200 g lys chokolade

Pynten:

25 g mørk chokolade
25 g usaltede pistace nødder


Sådan gør du :


Jeg laver dejen i min foodprocessor så opskriften er skrevet til det



Kom mel, sukker, kakao, smør og vanille i og puls til det ligner savssmuld
pisk ægget sammen
Kom æg i lidt af gangen og puls til dejen samler sig
Pak dejen ind i film og kom den i køleskabet i 30 min


Tænd ovnen på 160 g alm


Drys lidt mel på bordet og rul mørdejen dejen tyndt ud
Udstik dejen ca 4 cm størrer end tærte formene så der er til kanterne
Tryk dejen godt ned i formen, og skær kanten pænt til
Prik en masse huller i bundene med en gaffel

Bag tærterne i 15 min til de er gyldne


Mens tærterne bager laves fyldet

hak chokoladen og nødderne

Kom den kondenserede mælk i en gryde og varm op til kogepunktet. sluk for varmen og rør chokoladen i

Stil gryden til side og lad det køle lidt


Hæld karamellen over tærterne

Hak pistace nødderne og drys dem over.

Hak den mørke chokolade og smelt den i mikroovnen.

Pynt kagerne med striber af den mørke chokolade. Jeg plejer bare at dyppe en ske i chokoladen, også bevæge den hen over tærterne mens chokoladen løber a



VELBEKOMME