lørdag den 20. april 2013

Mini hindbær tærter



Havde en afstemning på min facebook side om hvilken bage der skulle bages og vinderen blev hindbær tærte :-)
Mørdejsbund drysset med hindbær og så en lækker ricotta creme som fyld :-)




Opskriften giver 8 tærter i 10 cm tærtefade.

Info om kagen :



Type :
Tærte
tidsforbrug :
  1½ time
Metode :
Ovn
Andet  :
smager bedst samme dag, men kan sagtens spises dagen efter
Antal  :
Inspiration :
8 stk
Føtex

 


Det skal du bruge :



Mørdej :

100 g mel
50 g smør
25 g sukker
1 tsk vanillepulver
½ æg


Fyld :

150 g hindbær

2½ æg
150 g ricotta
100 g sukker
1 citron


Sådan gør du :

Jeg laver dejen i min foodprocessor så opskriften er skrevet til det


Kom mel, sukker, smør og vanille i og puls til det ligner savssmuld
Kom ægge blommen i og puls til dejen samler sig
Pak dejen ind i film og kom den i køleskabet i 30 min


Tænd ovnen på 160 g alm


Drys lidt mel på bordet og rul mørdejen dejen tyndt ud
Udstik dejen ca 4 cm størrer end tærte formene så der er til kanterne
Tryk dejen godt ned i formen, og skær kanten pænt til
Prik en masse huller i bundene med en gaffel

Bag tærterne i 15 min


Mens tærterne bager så riv skal af 1 citron
Sukker, æg, citronskal og ricotta piskes grundigt sammen

Når bundene er bagt tages de ud og hindbærene fordeles over bundene

Hæld fyldet over, og kom tærterne i ovnen igen i 25 - 30 min




VELBEKOMME



Nærings indhold i tærten ved 8 stk

vejede 835 g efter bagning

                    
Pr. 100 g
   
  pr stk

 I alt
Energi
225 kcal
234 Kcal
1870 kcal
Protein
6,5 g
6,8 g
54 g
Kulhydrat
27 g
29 g
228 g
Fedt
10 g
11 g
85 g