lørdag den 27. april 2013

Kartoffel karbonader med persille


Krydrede disse karbonader med masser af persille, og rev nogle kartofler i for at give mere fylde

Havde en rest frisk spinat i køleskabet, så de blevet stuvet og serveret sammen med hasselbagte kartofler




Info om retten :



Type :
Karbonader med persille og revet kartoffel
tidsforbrug :
  1½ time
Antal personer :
4 personer
Inspiration :

Det skal du bruge :



Hasselbagte kartofler:

250 g kartoffel pr mand
olie
salt
peber
krydderi

Karbonaderne:
500 g hakket svinekød
200 g kartoffel
Persille
salt
peber

Stuvet spinat:
250 g frisk spinat
10 g smør
2 dl mini mælk
1 spsk maizena
muskatnød
salt
peber

Tilbehør:
Grønne asparges





Sådan gør du :



Kartoflerne: ca 1½ time
Tænd ovnen på 200 g alm
Skræl kartoflerne.
Skyl dem godt og tør dem.
Skær riller med 2 mm mellemrum halvvejs gennem kartoflerne. Gem 200 g kartoffel til karbonaderne
Kom dem i et ildfast fad og dryp lidt olie over. Krydder dem med salt, peber og evt krydderi
Kom dem i ovnen og alt efter størrelse skal de have mellem 1 og 1½ time.
Prik i de største efter 1 time for at mærke om de er færdige


Karbonaderne: ca 20 min
Mens kartoflerne er i ovnen laves farsen til karbonaderne

Kom farsen i en skål
Hak persillen fint og riv kartoflerne
Kom det op til kødet sammen med salt og peber og rør det godt sammen
Kom farsen på køl indtil 20 min før kartoflerne er færdige
Form 8 karbonader af farsen
Smelt lidt smør på panden og steg ved høj varme 1 min på hver side
Skru ned for varmen og steg yderligere 8 - 10 min. Vend karbonaderne engang i mellem


Stuvet spinat: ca 10 min
Skyld spinaten grundig og lad det dryppe a i en si
Smelt smørret i en gryde, og kom spinaten i.
Rør rundt i et par minutter til spinaten er faldt sammen
Kom mælken i og kog op. Smag til med salt, peber og muskatnød
Jævn med maizena


Asparges: ca 10 min
Rens aspargesne og skær dem i 5 cm stykker
Damp dem i et par minutter


VELBEKOMME