fredag den 19. april 2013

Havrebrød - koldt hævet


Det er ved at være længe siden jeg har bagt et franskbrød.
Det sidste lange stykke tid har den stået på boller :-)



Lavede så dette grovbrød, fyldt med kerner og havregryn.
Det mætter rigtig godt og smager dejligt som morgenbrød med syltetøj og en god skive ost




Info om brødet :



Type :
Grov brød
tidsforbrug :
  15 min til at lave dejen. 18 - 24 timers hævning. 40 min bagning
Metode :
Ovn + røremaskine
Antal :
1 brød
Inspiration :

 


Det skal du bruge :



3 dl lunken vand
15 g gær
25 g ahorn sirup
1 tsk salt
1 dl surdej - se HER (el ½ dl syrnet mælk + 50 g grov mel)
100 g kruska (4 korns blanding)
100 g havregryn
100 g grahamsmel
350 g hvedemel



Sådan gør du :


DAG 1:

Opløs gæren i vandet og kom sirup, salt, surdej, kruska, havregryn og grahamsmel i
Rør det godt sammen og tilsæt hvedemelet
Lad røremaskine ælte i 10 min


Smør din form med olie og drys mel grahamsmel

Form dejen til en pølse og kom den i formen
Pak det hele ind i film og kom det i køleskabet i 18 - 24 timer



DAG 2:

Tag dejen ud af køleskabet og lad den temperere i 1 - 2 timer ved stuetemperatur

Fjern filmen og pensl brødet med vand og drys med havregryn og grahamsmel

Bag brødet i ca 40 min ved 200 g alm


Når brødet er bagt, så vend det ud af formen og lad det køle ned på en rist

VELBEKOMME



Nærings indhold i brødet

Mit brød vejede 1000 g efter bagning

                     
Pr. 100 g
  bagt   


I alt
Energi
251 kcal

2514 kcal
Protein
 7,9 g

79 g
Kulhydrat
 49 g

494 g
Fedt
1,7 g

17 g