tirsdag den 16. april 2013

Fiske frikadeller med remoulade dip


Købte en mørk sej filet og et stykke laks ved fiskemanden, så vi kunne lave nogle ordentlige fiske frikadeller :-) Smagen er bare så meget bedre når man laver farsen selv




Rørte så en form for remoulade dip istedet for sauce.
Retten blev serveret med smør stegte persille kartofler og gulerods salat




Info om retten :



Type :
Fisk med kartofler, remoulade og gulerods salat
tidsforbrug :
  1 time
Andet  :
Lav farsen et par timer i forvejen, for den har godt a og trække lidt på køl
Antal personer :
4 personer

 


Det skal du bruge :


Frikadellerne :
350 g mørk sej
150 g laks
1 tyk skive bacon
1 løg
1 gulerod
lidt kapers

½ dl mel
½ dl mælk
2 tsk salt
1 tsk peber
1 stor spsk persille
1 stor spsk dild


Gulerods salaten :
300 g gulerod
1 æble
1 appelsin
en håndfuld rosiner
lidt citron saft


Remouladen :
150 g skyr
150 g pickles / drue agurker
lidt kapers
1 tsk gurgemeje
sød sennep
karry
salt
peber

Kartoflerne :
750 g små kartofler
25 g smør
½ dl frisk hakket persille
salt


Sådan gør du :


Rens løg og gulerødder. Skær i mindre stykker
Rens fisken og skær i små bider. Det samme med bacon stykket
Bland lidt kapers i, og kør det hele gennem en kødhakker


Rør farsen sej med salten.
Tilsæt resten og rør det godt sammen

Stil farsen i køleskabet i min 1 time

Imens farsen står på køl laves tilbehøret


Kartoflerne:
Skrub kartoflerne fri for jord. Kom dem i en gryde og kog dem knap møre
Jeg kogte mine i 15 min

Gulerods salaten:
Skræl og riv gulerødderne groft
Skær æble og appelsin i fine tern
Vend det sammen i en skål. drys rosinerne over og lidt citron saft

Remoulade dippen:
Hak picklets i små tern og kapers meget fint
Vend det sammen med skyr og gurgemeje
Smag til med sennep, salt, peber og karry


Stegning af frikadellerne og kartoflerne:

Start med at finde 2 pander frem.
Den ene tørres a med lidt olie, og den anden kommer du smøret til kartoflerne på

Tænd for begge pander på godt middel varme (7 af 9 på mit komfur)

Når panden med smør er klar kommer du kartoflerne og persillen på. krydder med lidt salt

Form frikadeller med en ske dyppet i vand og kom dem på den anden pande.
Steg frikadellerne i 5 min på hver side

Ryst panden med kartoflerne engang i mellem

Kartoflerne gav jeg 10 min ligesom frikadellerne :-)


VELBEKOMME