tirsdag den 2. april 2013

Bolognese på 4½ time :-)



Hvis du en dag har rigtig god tid må du ikke snyde dig selv for denne kødsauce :-)


Smagen bliver bare helt fantastisk, men det tager også 4½ timer at lave den.


Lav en stor portion og frys det overskydende ned, så er der jo til flere dage

Bolognesen er også fantastisk i lasagne, pizza, durum ruller osv.

Inspiration til opskriften er fundet her



Info om retten :



Type :
Langtids simret bolognese sauce
tidsforbrug :
  4½ time
Metode :
Gryde
Andet  :
Lav en stor portion og frys det der er ekstra
Antal personer :
6 personer / 12 portioner


Det skal du bruge :

200 g bacon
150 g gulerod
150 g løg
150 g bladselleri

½ kg hakket svinekød
½ kg hakket oksekød

1 spsk timian
1 spsk salt
1 tsk peber
1 spsk eddike
1 spsk sukker
4 fed hvidløg



1 dåse hakkede tomater
1 stor dåse tomatpuré
3 dl rødvin
3 dl mælk

Sådan gør du :




Start med at hakke løg, selleri og gulerod i meget fine tern ca 3*3 mm

Knus hvidløget og hak også det meget fint

Skær bacon ud i tern


Kom bacon i gryden og svits indtil det afgiver fedt stof


Kom løg, selleri og gulerod i gryden og svits indtil løget tager farve


Efter kødet har været i gryden i 30 min er det brunet

Kom kødet op i gryden og brun det. Det skal tage meget farve, så regn med min 30 min.

Efter kødet var været i gryden i 10 min på max varme
er der stadig væske i så det ikke kan brunes

Alt væsken fra kødet skal koge væk før kødet begynder at brune. Først når du kan se bunden af gryden er væsken kogt væk, og kødet begynder at brune



Indtil her i opskriften har jeg brugt 1½ time i køkkenet !!
30 min forberedelse (sikkert lidt hurtigere hvis jeg ikke skulle tage billeder osv)
1 time med fuld blus på gryden. 10 min til bacon + 20 min til grøntsager og 30 min til kødet
Spring ikke over hvor gæret er lavest, for hvis kødet og grøntsagerne ikke bliver brunet ordentlig får du ikke den gode smag !!


Kom resten af ingredienserne i gryden og lad det simre uden låg i 3 timer. Alt væske skal koges væk, så du ender med en meget tyk sauce.

Hvis gryden er ved at koge tør undervejs tilsætter du bare noget vand.


Efter 3 timer skal det være så tykt at du kan skrabe en plet i bunden af gryden fri for sauce og der så ikke løber væske derhen


Server med godt brød og frisk pasta
Smagen er noget mere koncentreret end i alm kød sauce så der skal ikke bruges så meget

VELBEKOMME



Nærings indhold i retten ved 12 portioner

Bolognesen vejede 1500 g efter tilberedning

                     
Pr. 100 g   
  pr portion
    125 g

I alt
Energi
179 kcal
223 Kcal
2678 kcal
Protein
17 g
22 g
259 g
Kulhydrat
7,8 g
9,7 g
117 g
Fedt
8,9 g
11 g
134 g