søndag den 17. marts 2013

Oksecuvette i rømertopf



Søndag blev igen til en omgang rømertopf mad. Dagen har stået på total afslapning efter en lørdag med dobbelt fødselsdag.

Retten består af en omgang flødekartofler med masser af løg og rød peber. Saucen er en mornay sauce.

Kødet i fadet blev en oksecuvette på 1,2 kg



Info om retten :



Type :
Oksecuvette med fløde kartofler
tidsforbrug :
  45 min + 2,5 timer
Metode :
Ovn
Andet  :

Antal personer :
8 personer / 12 portioner
Udstyr :
Rømertopf

 


Det skal du bruge :



Saucen :

7 dl minimælk
1 brik milda 4 %
50 g revet ost (13 %)
3 spsk maizena
muskat nød
salt og peber


Fyldet :


1200 g kartofler
2 løg (350 g)
2 rød peber (300 g)
4 fed hvidløg
1 okse cuvette (1,2 kg)

Sådan gør du :

Sæt rømer bund og top i blød i vand. skal mindst trække i 30 min

saucen :


kom maizena i gryden sammen med lidt mælk. rør det ud og tilsæt resten af mælken
Varm op til det koger, og tilsæt ost og fløde
Smag til med salt, peber og muskat


Sæt gryden til side, så den kan blive kold inden den hældes i rømertopfen

Fyldet :


Skræl kartoflerne, og skær dem i tynde skiver. Jeg bruger min kenwood men du kan sagtens gøre det med kniv. kom kartoflerne op i fadet


Skær løg og peberfrugter i grove tern og kom dem oven på kartoflerne


Bland grøntsagerne godt

Pres hvidløget ned i saucen, og hæld det over grøntsagerne

Kødet :


Rens kødet for løst fedt og sener. Skær riller i fedtet og krydder med salt og peber

Varm en pande godt op, og brun kødet 2 min på hver side.


Kom kødet op i rømertopfen og krydder med lidt ekstra salt og peber


På med låget og sæt fadet ind i en kold ovn. tænd ovnen på 200 g


Efter 2½ time er maden færdig :-)




Server med en god gang salat


TIPS
Kom en bradepande under rømertopfen i ovnen hvis du fylder den ligeså meget som min, for det kan godt koge over :-) Det er så træls og gøre ovn ren


VELBEKOMME