mandag den 11. marts 2013

Naan brød



Brød som er egnet som tilbehør til pasta og ris retter.
Det er også alletiders til en god suppe

Det er et brød der skal bages på en tør pande i stedet for i ovnen.

Du tilsætter bare de krydderier der passer til den øvrige mad :-)


Info om brødet :



brødtype :
Hvedebrød bagt på panden
tidsforbrug :
 1 time og 15 min 
Metode :
pande
Andet : 
 Brug brødet som tilbehør
Antal :
8 store eller 16 små

Det skal du bruge :


25 g gær
2 dl mælk
1 æg
1 dl skyr (yoghurt kan også bruges)
1 tsk olivenolie
1 tsk salt
1 tsk sukker
500 g hvedemel
Frisk hakkede krydderurter

Mel til udrulning


Sådan gør du :

Lun mælken til ca 37 g i mikroovnen


Kom det hele røremaskinen på nær mel og tænd

Du kan evt tilsætte krydderurterne her, men jeg plejer at vente til jeg former brøddene


Kom melet i lidt af gangen. Dejen skal blød og smidig uden at klæbe


Dæk dejen til og lad den hæve i 45 min eller til dobbelt størelse

Drys godt med mel ud på bordet og vend dejen ud.


Del dejen op i 8 - 16 stykker
Form dem til runde boller

Kom en pande på komfuret og skru op på middel varme


Rul 1 - 4 dejklumper ud i en 1/2 til  3/4 cm tykkelse
Drys evt med med frisk hakkede krydderurter, hvis du ikke har æltet nogen i dejen


Læg dejen på tør pande, og rul de næste dejklumper imens.
Hvis du har en god stor pande kan du godt stege flere af gangen


Brødene skal vendes de får brune/sorte pletter. det plejer at tage 1-2 min, men det afhænger jo af hvor meget varme du har på.
Mit komfur står på nr 7½ ud af 9.
Det er vigtigt du ikke har for meget varme på, for så bliver brødet ikke bagt i midten, men hvis panden er for kold bliver brødet tørt


Fortsæt indtil alle brød er bagt og server mens de stadig er lune

VELBEKOMME



Nærings indhold i brødene ved 16 stk

Brøddene vejede 770 g tilberedt

                             
Pr. 100 g   
  pr stk   
I alt

Energi

257 kcal
124 Kcal
1982 kcal
Protein
10 g
4,8 g
77 g
Kulhydrat

48 g
23 g
373 g
Fedt
2,3 g
1,1 g
17 g