søndag den 10. marts 2013

Nutella muffins



Hvis du kan lide nutella er disse muffins lige noget for dig :-)


Bagte en ½ portion mens jeg alligevel havde et rugbrød i ovnen.
Det var jo alletiders undskyldning for at udnytte ovn varmen :-)




Info om kagerne :



Type :
Muffins med chokolade
tidsforbrug :
 15 + 25 minutter
Metode :
Ovn
Andet  :
Hvis de nydes lune, er nutella'en i midten stadig flydende :-)
Antal personer :
12 stk muffinforme / 16 stk cupcakeforme




Det skal du bruge :


Dejen :


300 g hvedemel
115 g sukker
1 spsk bagepulver
1/4 tsk salt
2,5 dl mælk
2 æg
1/2 vaniljestang
85 g  smør
80 g nutella

Fyldet :

50 g nutella

Pynt :

30 g hasselnødder
20 g rørsukker


Sådan gør du :

Jeg plejer at bruge 2 skåle når jeg laver muffins. 1 stor og 1 mellem størelse
Jeg bruger kun en dejskraber til at samle dejen med. Det er vigtigt at piske mindst mulig luft ind i dejen


Hak hasselnødderne fint

Tænd ovnen på 180 g

Sigt mel, salt og bagepulver ned i den lille skål og bland det hele godt


Smelt smøret ved svag varme sammen med nutella'en


Imens samles æg, mælk, sukker og vanille i den store skål
Hæld chokolade smøret ned til æggesnapsen og vend rundt


Hæld melblandingen i og rør forsigtigt dejen sammen
Dejen er rimelig tynd, men det skal den være :-)


Kom papirforme i en muffinbageplade
Kom ca en spsk dej i hver form
Kom derefter en tsk nutella i midten af formene


Fyld formene med resten af dejen. Fyld til ca ½ cm fra kanten
Drys hasselnødder og rørsukker over
Bag kagerne i 25 - 30 minutter.


Når kagerne er bagt færdige så lad dem køle i 10 min i metalformen


Efter 10 min lad dem køle helt ned på en bagerist



VELBEKOMME


Nærings indhold i kagerne ved 16 stk


                     
Pr. 100 g   
  pr stk   
 alt
Energi
312 kcal
207 Kcal
3306 kcal
Protein
6,4 g
4,2 g
68 g
Kulhydrat
42 g
28 g
448 g
Fedt
13 g
8,7 g
139 g