lørdag den 9. marts 2013

Lyst rugbrød med masser af kerner



Dette er et meget mildt og lyst rugbrød, som min datter er helt vild med. Selv fortrækker jeg dog et brød med mere smag, men så er det jo godt man kan bage flere forskellige :-)

Brødet er blødt og lækkert inden i, og knasende sprødt uden på.
Det er meget nemt at lave så det er bare med at komme igang :-)






Info om brødet :



brødtype :
Lyst rugbrød med mild smag
tidsforbrug :
15 + 15 min til at lave dejen
hævetid :
24 timer + 2 timer
bagetid :
2 timer ved 180 grader

Det skal du bruge :




1. dag



2,5 dl surdej (se opskrift her)
2,5 dl lunken vand
1,5 spsk salt
2 spsk honning
5 g gær
50 g hørfrø
100 g solsikke kerner
100 g kruska eller andre kerner
100 g skårne rugkerner
150 g hvedemel

2. dag


5 dl vand
600 g. rugmel
2 spsk salt
1 spsk honning



Sådan gør du :


1. dag


Hæld alle ingredienserne i røremaskinen og lad den køre i 5 min.
Lad fordejen stå overdækket ved stue temperatur i 24 timer

2. dag


Kom alle ingredienserne op i skålen med fordejen

start røremaskinen og lad den køre i 5 min


Hæld dejen over i en 3 liters bageform, og stil den til hævning.
Drys evt hørfrø eller andet over Dejen



Når dejen er ½ cm fra kanten sprayer du vand på med en forstøver.
Det tog mit brød 2 timer

Put brødet i en forvarmet ovn på 180 g og bag i ca 2 timer

Spray vand på brødet nogle gange undervejs
punkter brødet med en kødnål ca 10 steder efter 15 min så dampen kan slippe ud



Brødet er færdig bagt når det har en kernetemperatur på 97 g


Vend straks brødet ud på en bagerist og pak det ind i et fugtet viskestykke


Efter nogle timer når brødet er afkølet kan det skæres, men det bedste er at vente til dagen efter


VELBEKOMME



Nærings indhold i brødet ved 35 skiver

Beregnet udfra en færdig vægt på 2115 g

                     
Pr. 100 g   
  pr skive 
 alt
Energi
202 kcal
126 Kcal
4427 kcal
Protein
6,8 g
4,2 g
148 g
Kulhydrat
34 g
21 g
742 g
Fedt
3,9 g
2,5 g
86 g