mandag den 4. marts 2013

Kødboller + Rester = himmel skøn ret :-)



Der blev en del god tomat sauce tilovers fra gårdagens osso buco, men der var kun 1 stykke kød tilbage.


Så jeg lavede en portion kødboller, som så blev varmet sammen med saucen


Der var også en portion kartoffelmos tilbage, så den kunne jo laves til kartoffelmos toppe og komme i ovnen sammen kødet


Rest af bønne salat blev serveret kold


foccacia brød blev pakket ind i staniol og lunet i 5 min

Kogte også lidt ris da der ikke var så meget kartoffelmos

Nem aftensmad, hvor alle resterne fra igår blev spist :-)


Opskrift på kartoffelmos toppe finder du HER


Opskrift på Bønne salaten finder du HER


Opskrift på foccacia brød finder du HER


Opskrift på osso buco finder du HER



Det skal du bruge :
Kødboller :

500 g.hakket oksekød 8 - 10 %
1 lille løg
2 fed hvidløg
1 rød chilli
1 æg
2 skiver gl brød (50 g) 
2 store spsk. parmesan
½ - 1 dl. mælk (kommer an på hvor tørt dit brød er)
1 tsk  timian
1 tsk. fennikel
1 tsk rosmarinl
½ tsk. fint salt
Peber1 tsk 
Olie til stegning


Sådan gør du :


Hak løg, chilli og hvidløg fint.
smuldr brødet eller skær det fint.  



Bland alle ingredienser sammen til en fast fars. 
Kom farsen på køl i 30 min så brøddet kan suge væsken



Tril farsen til kugler. jeg fik 34 stk. 
Fugt dine hænder med koldt vand, så farsen ikke hænger ved fingrene



Kom et par dråber olie på en teflonpande og fordel med køkkenrulle

Brun kødbollerne på panden
De skal bare have en god fast skorpe, da de skal ned i saucen og varmes i 1 time i ovnen
Ryst panden jævnligt, så bollerne bliver brunet på alle sider.



Lad kødbollerne stå og køle lidt a, hvis du som jeg skal have dem i en kold rømertopf, ellers kan du jo bare hælde dem over i et fad og dække dem med god tomat sauce (opskrift HER) og stege det i ovnen i 40 min. Så har du en rigtig god Kødboller med tomatsauce som du kan servere med pasta


Hæld de afkølede kødboller op til sauce resten
Sæt rømertopfen i en kold ovn


tænd på 200 g. og steg i ca 60 min. Når ovnen nu alligevel kører så udnyt det til at varme andre rester, bage en god kage til desserten eller et godt brød


VELBEKOMME