onsdag den 6. marts 2013

Frikadeller med stuvet hvidkål



Aftens menu blev resten af hvidkålen fra brunkålen. Min version er på jævnet sauce istedet som opbagt sauce. Ellers er den vist ganske standart :-) Lavede kun ½ portion hvidkål for var alene hjemme med min datter. frikadellerne var 1 hel portion, så er der jo lidt til fryseren / madpakkerne


Frikadellerne er efter inspiration fra frk. jensens kogebog, dog med justeringer :-)  Det er vigtigt ikke at røre for meget når ægget er kommet i farsen, for så bliver frikadellerne meget masive. Du kan evt komme lidt bagepulver i farsen, hvis du ønsker dine frikadeller mere lufige


Lavede en jævnet brun sauce til min datter, for hun er ikke så meget for kål.
Spiste dog en lille portion :-)

Det skal du bruge :
4 personer

Frikadellerne:

500 gram hakket svinekød
1  løg (100 g)
½ dl mælk
½ dl vand
2 æg
50 g mel
1 hønseboullion tern
1 tsk salt
Peber

Stuvet hvidkål :

1000 g hvidkål
2 dl minimælk
2 dl vand
2 - 3 spsk maizena mel
muskat nød
salt
peber

Sådan gør du :

Frikadellerne :



Rør kødet sejt med salten



Varm vand i el kedelen og opløs boullionterningen i 



Hak løget fint og kom det i farsen sammen med mel, vand, peber og rør rundt



Rør ægget i farsen og tilsæt mælk til den ønskede konsistens

Kom farsen på køl i 30 min mens du laver hvidkålet


Kom lidt olie på en god teflon pande og tør den over med et stykke køkkenrulle


Hav et glas med kold vand til at dyppe skeen du bruger til at forme frikadellerne i. Så klæber dejen ikke

Form farsen til frikadeller og steg ved høj varme 2 min på hver side


Skru ned for varmen og steg yderligere 4 min på hver side

Eller kom bagepapir på en bageplade og bag dem ved 200 g i 25 min

Stuvet hvidkål :


Snit kålet groft


Kog det i let saltet vand i ca 12 min. lad kålet dryppe a i en sigte. Gem vandet


Bring mælk og kogevand i kog. jævn til rimelig tyk sauce

Smag saucen til med muskatnød, salt og peber


Vend kålen i og kog et par minutter under omrøring


Server med kogte kartofler og rødbeder
Lavede også lige en opbagt brun sauce på en rest svinefedt fra stegt flæsk til min datter

VELBEKOMME