tirsdag den 5. marts 2013

Brunkål i rømertopf



Brunkål er en dejlig gammel ret. Laver den dog i min rømertopf, for så slipper jeg for at det hele brænder på i gryden :-) 
Dejlig nemt. aftensmad med 15 min forberedelse :-)

Det skal du bruge :

1000 g Hvidkål
50 g Sukker
30 g smør
salt
peber

300 g svine bryst i skiver 
jeg skar sværet og lidt fedt a, så endte med 200 g

Sådan gør du :




Sæt din rømertopf i blød



Snit hvidkålet. Det må gerne være lidt grove stykker



Kom sukkeret i en gryde og varm op til det bliver brunt uden at røre



Tilsæt smøret og rør rundt



Hæld kålen i og brun det hele godt. smag til med salt og peber

tag gryden a varmen og lad det køle ned


Hæld vandet ud af rømertopfen og kom kålet i


Kom enten flæsket i som det er, eller skær sværet a


Læg flæsket over kålen, rør lidt rundt og kom låget på


Stil rømeren i en kold oven og bag i 2 timer på 200 G


Server med en god skive rugbrød og godt med stærk sennep


Stegte det jeg skar af flæsket + 7 stykker mere i ovnen
Se fremgangs måde HER

Stege fedtet gemmer jeg til at lave sovs eller andet godt a :-)


VELBEKOMME