lørdag den 23. marts 2013

Æblegrød



Det er nemt at lave hjemmelavet æblegrød, og en god måde at få brugt sine æbler på. Brug madæbler som gerne må være meget modne. Jo mere modne jo mindre sukker skal der i


Den portion jeg lavede her var a 3 kg æbler




Info om grøden :



Type :
æblegrød
tidsforbrug :
  1 time
Andet  :
Kan fryses

 


Det skal du bruge :



1 kg modne madæbler (renset vægt)
75 - 125 g sukker (jeg brugte 75 g)
1 vanillestang
1 dl vand
citron saft

Sådan gør du :



Fyld din gryde ½ op med vand og kom noget citron saft i. Så bliver æblerne ikke brune


Skræl æblerne, fjern kernehuset og skær i ½ cm tykke skiver og kom dem i gryden


Hæld vandet fra, og kom 1 dl vand i gryden sammen med æblerne
drys 50 g sukker over + vanille korn. bare kom den tomme skald med i gryden


Kom låg på gryden og lad det simre i 30 min. Rør rundt i det ca hver 5 min så det ikke brænder på
Når æblerne efter ca 30 min er møre smager du om der skal mere sukker i


Hæld grøden i et glas eller bøtte og lad det køle a

Server med kold mælk, eller brug det til en æblekage


Det tog mig 10 min at skrælle æblerne takket være denne dims som jeg købte i føtex til 30 kr :-)

VELBEKOMME


Grøden vejer det samme som råvægt 1175 g

Nærings indhold i grøden 


                    
Pr. 100 g   
  

 I alt
Energi
 70 kcal

821 kcal
Protein
0,3 g

3 g
Kulhydrat
 17 g

204 g
Fedt
0,3 g

3 g