søndag den 3. februar 2013

Pizza - Langtidhævet dej




Denne opskrift giver de mest fantastiske pizza bunde. Masser af smag, sprød og med fine lufthuller.
Så er den samtidig utrolig nem at lave. Skal ikke engang æltes
Hævetiderne er tidpasset så de passer ind i en normal hverdag


Om dejen :

Antal : 3 - 4 pizza'er, jeg laver 4
Type : Lys hvedemel's dej
Tidsforbrug: 10 min til at samle dejen + 20 timer til hævning + 15 min til at lave pizza'erne
Bagetid : ca 10 min ved 250 C alt efter hvor meget fyld du har på

Det skal du bruge :



  • 625 gram mel brug der tipo 00 mel, durum
    eller anden hvedemel med højt protein indhold
  • 5 dl vand
  • ½ dl olie
  • 2 tsk salt
  • 5 g gær (som en ært)

Sådan gør du :


 Dag 1: aftenen før du skal have pizza

Rør gæret ud i vandet det er vigtigt at alt gæret bliver opløst
Kom resten af ingredienserne i, og rør med en med en grydeske
indtil der ikke er synlige mel klumper 
Lad dejen hæver natten over overdækket ved stue temperatur

Dag 2: Om morgenen
Fold dejen med en dejskraber nede i skålen og kom den i køleskabet

Dag 2 :  2½ time før du skal spise
Drys godt med mel på bordet og hæld dejen ud. Del den i 3 eller 4 dele 
Fold dejen til kugler
afdæk dejen med oliesmurt folie og lad dem ligge på bordet og hæve i et par timer
Tænd ovnen på max varme, og helst med en bagesten i. 
Lavet 1½ portion dej, så der blev
6 pizza'er


Form dejen til pizza'er med fingrene og kom dit ynglings fyld på
Når du har kommet fyld på kommer du straks pizzaen i ovnen, så bunden ikke bliver opblødt af fyldet.
Hvis du bruger bagesten så skal ovnen være varm i ca 30 min inden den første pizza bages

ca bagetid er 8 - 10 min 275 grader med bagestem

Jeg har ingen pizza spade, så jeg plejer at lave pizza'en på en bageplade med papir,
også forsigtig trække pizza'en ind på stenen sammen med bage papiret.
Pizzaen skal bages til skorpen er gylden og der er små mørke/sorte spidser på fyldet.















VELBEKOMME

Ungerne har selv pyntet deres pizza'er
Annika's pizza
Min pizza

Hvis du bruger madlog kan er opskriften HER

Nærings indhold i bundene ved  4 stk (uden fyld)


                    Pr. 100 g   pr stk
    (298 g)
    
 alt
Energi216 kcal644 Kcal2578 kcal
Protein5,8 g17 g69 g
Kulhydrat41 g121 g485 g
Fedt4,6 g14 g54 g