fredag den 1. marts 2013

Jordbær grød

Skyr med jordbær


Jordbær med mælk

Min datter Emma er helt pjattet med at spise grød, og især jordbær grød.
Jeg blander det med skyr som en sund snack, også bruger vi det til jordbær is
Det er ganske simpelt at lave. tager ca 15 min

Det skal du bruge :
  • 1 kg jordbær
  • 250 g sukker (du kan godt nøjes med 200)
  • 4 dl vand
  • ca 25 g kartoffelmel
  • evt atamon


Sådan gør du :



Kom jordbær, sukker og vand i en gryde og bring det i kog.

Når det koger skal det have ca 5 min eller indtil jordbærrene er møre.
Hvis du gerne vil have en grød uden så mange bær klumper 
så kog den lidt længere og mos nogle af bærrene med en gaffel i mens

Tag gryden fra varmen.



Opløs kartoffelmelet i lidt vand, og rør det lidt efter lidt i grøden. Det passer ca med 25 g kartoffelmel efter min smag

Kom evt et låg fuld atamon i, hvis det skal kunne holde sig mere end 5 dage i køleskabet.


Hæld grøden i en skål eller på glas og opbevar det på køl

Kan fryses
Jordbær skyr

Serveres med iskold mælk, blandet med skyr eller hvad du nu kan finde på

VELBEKOMME



Nærings indhold i grøden


Pr. 100 g       
I alt
Energi89 kcal    
1503 kcal
Protein0,2 g
4,1 g
Kulhydrat      22 g
375 g
Fedt0,1 g
1 g