mandag den 4. februar 2013

Frikadeller



Jeg laver normalt aldrig mine frikadeller efter en opskrift. farsen ser jeg normalt som en ting man kan fylde alt i hvad der lige er i køleskabet :-)

Om du groft hakker, fint hakker, river, blender eller kører det gennem kød hakkeren som jeg gjorde  i dag er efter din egen smag..

Men det er nu nemmere at få i ungerne jo finere det bliver hakket :-)

I dagens frikadeller kom jeg gulerødder, squash og løg i. havde ikke nogle æg, men der var nogle æggehvider som skulle bruges. byttede havregrynene ud med rug flager, men mel virker ligeså godt. kom også lidt bagepulver i for at få en mere luftig frikadelle
Glemte at få løget med på billedet

Det skal du bruge :

500 g svinekød 8 - 10 %
150 g gulerod
100 g squash
100 g løg
50 g rugflager
1 tsk bagepulver (kan udelades, men giver en mere luftig frikadelle)
1 bæger æggehvider
salt
peber

Sådan gør du :

Opløs boullion terningen i en ½ dl kogende vand fra elkedelen

Metode 1
rør farsen lind med salten, og kom grøntsagerne i. tilsæt rugflagerne, bagepulver og peber. æg og vand røres i tilsidst.

Metode 2

skær grøntsagerne i grove tern og bland med resten af ingredienserne. kør det hele gennem kødhakkeren et par gange. Rør rundt i farsen med en gryde ske og tilsæt vandet

Lad nu dejen hvile i ca 30 min i køleskabet

Jeg plejer at bage mine frikadeller i ovnen, men de kan også sagtens laves på panden

Beklæd en bageplade med papir, og form frikadellerne og læg dem på papiret. Dette gøres nemmest hvis du bruger en ske som dyppes i kold vand mellem hver frikadelle. så hænger farsen hverken fast i skeen eller håndfladen

Bag frikadellerne i en forvarmet ovn i 30 min ved 200 C eller varm en pande op, med ½ olie og ½ smør og steg frikadellerne i 3 min på hver side ved høj varme, skru så ned til svag varme og steg i yderligere 3 min på begge sider

Server med kartofler og grøntsager.



Idag fik vi ovnbagte kartofler og rodfrugter og blandet salat til




VELBEKOMME