fredag den 1. februar 2013

Flødeboller



Ja kønne blev mit første forsøg på flødeboller ikke :-(
Men de smager fantastisk alligevel :-)
Mit skum blev så stiv jeg ikke kunne forme skummet
og chokoladen jeg havde var alt for tyk


Fløde boller smager nu engang meget bedre hvis man laver dem selv

Det er et stort arbejde og et kæmpe svineri, men belønningen venter til sidst :-)

For at lave flødeboller kræver det at du har et stegetermometer og en god piskemaskine

Jeg lavede 10 almindelige og 10 med jordbær skum

Det skal du bruge

Bundene


  • 100 g flormelis
  • 100 g smeltet smør
  • 2 æg
  • 100 g mel



Skummet


  • ½ dl vand
  • 2 tsk citronsaft
  • 150 g sukker
  • 75 g glukose
  • kornene fra en halv vanille stang
  • 3 bægre pasteuriserede ægge hvider


Overtrækket


  • 200 g mørk chokolade
  • 200 g hvid chokolade
  • kokos mel
  • andet drys efter smag


Sådan gør du :

Bundene

tænd ovnen på 180 C
Start med at smelte smøret i en gryde.
Når smøret er smeltet så tilsæt flormelis og pisk
når massen er rør ud så tilsæt æggene og rør
tilsidst tilsættes melet og klumperne røres ud.
så er dejen færdig

Sæt en stor teske fuld a på en bageplade med papir på. sæt 10 stk pr plade. Du skal bare komme klatterne på, for de skal nok flyde ud når de kommer i ovnen

Bag bundene i ca 8 min, eller til de bliver gyldne i kanten

lad dem køle lidt på pladen. hvis du vil have helt runde bunde så stik bundene ud. Når de er kølet en smule kommes de over på en rist









Skummet

Kom vand, glykose, citronsaft og sukker i en gryde og kog indtil massen er 117 C

Pisk æggehviderne stive sammen med 1 spsk sukker hvor vanille kornene er blandet med sukkeret

Hæld langsomt sukker blandingen ned til æggehviderne under kraftig omrøring.

Rør i 5 til 10 min indtil massen er helt stiv.

Kom massen over i en frost pose. klip hul i bunden og tryk det ud over bundene

Hvis du som jeg vil lave 2 slags fyld, tager du halvdelen af skummet op, og pisker derefter det ønskede i den anden halvdel. jeg kom knust frysetørret jordbær i halvdelen

Lad nu skummet tørre i 12 - 16 timer ved stue temperatur

Overtrækket :

Jeg overtrak de almindelige flødeboller med mørk chokolade, og jordbær flødebollerne med hvid chokolade

Smelt chokoladen over vandbad eller i en chokolade smelter

Kom en flødebolle på en palet kniv. Hold den ind over fadet og hæld chokolade over med en ske.

hvis der er meget chokolade tilbage eller du ønsker et tykkere lag
overtrækker du dem bare en gang mere :-)

Pynt evt med kokos eller hvad du nu kan finde på

VELBEKOMME