mandag den 7. januar 2013

yoghurt is med vanilje og chokolade

Isen klar til fryseren
Dette er mit første forsøg med yoghurt is :)

Det skal du bruge :


  • 500 g græsk yoghurt 2 %
  • 1 dl fløde (jeg havde Milda 18 %)
  • 1 vanilje stang
  • 2 spsk sukker
  • 50 gram hakket chokolade
Sådan gør du :


  • Flæk vanilje stangen og skrab kornene ud
  • Bland vanilje kornene med lidt sukker så kornene bliver skildt fra hinanden
  • Kom fløden i en gryde sammen med sukker, vanlilje korn og den tomme skald
  • Kog fløden indtil sukkeret er opløst
  • Hæld fløden sammen med yoghurten og rør godt
  • Stil massen i køleskabet
  • bland hakket chokolade i massen
  • Når den er helt kold køres massen på is maskinen i ca 30 min
  • hvis isen står længe i fryseren, skal den tages op 30 min før og kommes i køleskabet inden servering
    den bliver meget hård
Massen klar til maskinen
Massen røres i ca 30 min











VELBEKOMME


Nærings indhold i isen ved 4 portioner :



Pr. 100 gPr. portion 
  (172 g)

I alt
Energi146 kcal       251 kcal         1003cal
Protein7,1 g12 g49 g
Kulhydrat    11 g19 g76 g
Fedt8 g14 g55 g




Beregnet på baggrund af opskriftens vægt på 686 g