tirsdag den 1. januar 2013

Skyr is med jordbær

4 portioner




Skyr is med jordbær og smarties






Dette er mit første forsøg på en hjemme lavet is. Har købt ismaskine tilbehør til min Kenwood røremaskine :-)

I følge de opskrifter jeg fandt på nettet med skyr skulle der 1 dl fløde i, men det havde vi ikke, så det blev med minimælk i stedet.

Isen blev nydt til eftermiddags kaffen mens vi hyggede med slik og tegnefilm :-)
Rigtig 1. Januar's aktivitet :-)

Is massen klar til maskinen
Næste gang vi skal lave skyr is tror jeg at jeg vil bruge mindre skyr og mere mælk. eller måske græsk yoghurt


Ingredienser : 

  • 400 g skyr
  • 1 dl minimælk
  • 200 g jordbær grød (var så heldig at have noget af min mors hjemmelavede)

Sådan gør du :

  • Bland ingredienserne sammen i en skål og sæt dem i køleskabet
  • Når massen er kold hældes den på en kold ismaskine og køres i ca. 30 min til den er fast 
  • server direkte fra maskinen evt. med hakkede nødder og chokolade sovs eller som min datter Emma med smarties
Nærings indhold i retten :


Pr. 100 gPr. portion (175 g)
I alt
Energi69 kcal122 kcal486 kcal
Protein7,1 g12 g50 g
Kulhydrat9,8 g17 g69 g
Fedt0,5 g0,8 g3,3 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 700 g (rå vægt: 700 g).