torsdag den 24. januar 2013

Mørke grove sandwich brød




Kom til at hælde brændt malt mel i
istedet for almindelig :-(
Det her er et grovbrød der passer godt som sandwich brød. Brødet er lidt bitter, men samtidig sød pga honningen. Grunden til mit brød er helt mørkt, var at jeg kom til at komme brændt maltmel i istedet for almindelig, men det smagte alligevel fint :-)


Type : grovbrød
Tid : 20 min til samling og æltning
hævetid : 1 + 1 timer
Bagning : 30 min ved 200 grader
2 små brød

Dette skal du bruge :

Ingredienserne

  • 4 dl lunkent vand
  • 25 g gær
  • 1/2 spsk salt
  • 1 spsk mørk sirup
  • 50 g kerneblanding eller flageblanding
  • 400 g Hvedemel
  • 50 g alm maltmel (kom til at bruge brændt malt, så mine brød blev temmelig mørke og bitre) 
  • 100 g enkornsmel
  • 100 g grov ølandshvedemel
  • evt lidt hvedemel til æltning
Sådan gør du :

Dejen klar til hævning
Efter 1 times hævning











  • Vand,  gær, sirup og salt blandes sammen
  • bland alt melet i 
  • Ælt dejen i ca 10 min til den er brød og smidíg 
  • Lad dejen hæve i 1 time overdækket
Klar til ovnen
  • Slå dejen ned og del den til 2 brød. kom dem enten på bagepladen med det samme, eller som jeg gjorde kom dejen i en hæve kurv
  • lad dejen hæve i 1 time
  • Pensl brødene med vand og drys lidt mel og flager på toppen
  • bag brøddene i en forvarmet ovn i ca 30 min ved 200 grader
  • Placer straks brødet på en bagerist når det er færdig bagt...
Velbekomme

inspiration til opskriften er fundet her




Nærings indhold i brødet






                     Pr. 100 g   I alt
Energi213 kcal2442 kcal
Protein6,7 g77 g
Kulhydrat41 g471 g
Fedt1,8 g
21 g

brødet indeholder 1,6 g kostfibre / 100 g