onsdag den 2. januar 2013

Lakrids is

Lakrids is klar til fryseren
Mit andet forsøg med is maskinen blev til lakrids is.
Jeg har fået bøtte salmiak sirup fra Johan Bülow og en dåse lakrids pulver i julegave af min lillesøster og den skal da bruges til et eller andet :-)

Denne is er meget kalorielet, men hvis den ønskes endnu mere light kan sukkeret udskiftes med sødemiddel




Ingredienser til en ½ portion i min ismaskine:


4 personer


Ingredienser



  • 2,5 dl minimælk
  • 1,25 dl græsk yoghurt 0,1 % fedt
  • pulver efter smag (jeg brugte 10 gram)
  • sukker efter smag (jeg brugte 25 gram)

Sådan gør du



Masse klar til ismaskinen



  • Start med at piske minimælken så stiv som muligt. jeg gav det 5 min på max i køkkenmaskinen.
  • smag græsk yoghurt med sukker og lakrids. må gerne være lidt stærk, for det bliver blandet med mælken
  • vend minimælk og yoghurt sammen med en dejskraber, og hæld så indholdet på maskinen
  • 
    
  • så er det bare at vente til isen er fast..


Massen hældt på maskinen



 

Velbekomme 









Isen er færdig rørt
Klar til maven eller fryseren




 

 

 

 

 

 

 

Nærings indhold i isen  :







Pr. 100 g Pr. portion (205 g)
I alt
Energi 67 kcal 137 kcal 547 kcal
Protein 3,4 g 7 g 28 g
Kulhydrat 12 g 25 g 101 g
Fedt 0,3 g 0,7 g 2,8 g




Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 820 g (rå vægt: 820 g).

Opskriften er fundet her