tirsdag den 29. januar 2013

Kyllingelår på kartoffelbund


Dagens menu er ovn bagte kartofler med kyllinge lår
Jeg er personlig ikke ret meget til fjerkræ med ben i, 
men kæresten og ungen har plaget om det længe, så nu skulle det så være

Om retten :

  • Type: kylling med kartofler i fad
  • Tid : Ialt 120 min. 30 min forberedelse + 30 og 60 min i ovnen
  • Antal personer : 3 - 4
  • Pris : ca 50 kr uden tilbehør





Det skal du bruge :


  • 750 g kartofler i tynde skiver
  • 3 fed hvidløg fint snittet
  • rosmarin
  • 1 stort løg i små tern
  • salt, peber
  • 1 tsk olivenolie
  • 4 kyllinge lår
  • 2 fed presset hvidløg
  • rosmarin
  • salt, peber

Sådan gør du :




  • Skræl kartoflerne og snit dem i tynde skiver. gerne på et mandolin jern eller lignende
  • Kom kartoflerne i kogende vand, og lad dem være i vandet i 3 min. hæld vandet fra og damp kartoflerne tørre.
  • smør et fad med en smule olivenolie
  • bland løg og hvidløg  med kartoflerne og krydder med salt, peber og rosmarin.

  • kom fadet i ovnen ved 200 grader i 30 min.
  • gnid kyllinge brysterne med presset hvidløg og krydder med rosmarin, salt og peber
  • Tag fadet ud af ovnen og læg kyllinge lårene over, og kom så fadet tilbage i ovnen i 40 - 60 min (saften fra kyllinge lårene skal være helt klar. tiden er afhængig af hvor tykke lårene er)
  • Hvis skindet ikke er helt sprødt så giv retten et par minutter med grill.pas på det ikke bliver svedent















  • lad retten trække over dækket i 5 min inden servering
  • pynt evt med hakket persille

Retten blev serveret med en rest coleslaw og syltede agurker og rødbeder



VELBEKOMME

Hvis du bruger madlog er opskriften her


Nærings indhold i fadet ved 4 portioner



                     Pr. 100 g     pr portion
    (374 g)     
 alt
Energi132 kcal493 Kcal1972 kcal
Protein8,0 g30 g120 g
Kulhydrat9,8 g37 g147 g
Fedt4,4 g16 g65 g