mandag den 18. februar 2013

Kold hævede flutes (opdateret)



Disse flutes har vi altid på lager i fryseren :-) de er rigtig gode som tilbehør til aftensmaden
Dejen laver jeg som regel om aftenen inden og lader den stå i køleskabet natten over
Jeg plejer at lave dejen til 6 flutes.
Laver som regel 3 forskellige slags pr gang


Det skal du bruge:


Ingredienserne

  • 2½ dl koldt vand
  • 5 g gær
  • 15 g salt
  • 2 dl surdej ( hvis du laver dejen uden surdej brug da 4 dl vand og 10 g gær)
  • 100 g groft rugmel
  • 450 g mel, hvedemel
  • ½ dl hvedemel til når brødene formes

Sådan gør du :


Dag 1

Dejen rørt i 10 min klar til køleskabet

  • gær opløses i kold vand og surdej og resten tilsættes
  • rør dejen på røremaskinen i 10 min. 
  • dæk den til og sæt den i køleskabet. plejer at lave den aftenen før, så ca 16 timer på køl
Dag 2

Ælt dejen grundigt gerne på røremaskinen

Dejen delt til de 3 slags flutes

  • Hæld dejen ud på et mel drysset bord,
    og del den  i 3 klumper, som igen halveres






Brød 1 almindelige
  • kom godt med mel på fingerne og form dejen til flutes
  • skal så hæve på pladen i 1 time. (eller som her i hævekurv)
  • Pensles med vand og drysses med hvad du lyster :-) chille, oregano eller frø






Hvidløgs brød
Brød 2 med hvidløgs smør
  • kom godt med mel på fingerne og form dejen til flutes
  • skal så hæve på pladen i 1 time. (eller som her i hævekurv)
  • mens brødene hæver blandes 40 g blød lurpak med 2 fed presset hvidløg og hakket persille
    rør smørret rigtig godt så hvidløget er jævnt fordelt
    2 fed hvidløg giver styrke Ala købe hvidløgsflutes, juster selv efter smag

    TIP smager også rigtig godt med krydder smør
  • brøddet tages ud efter 20 min
  • Ligeså snart du kan røre ved brøddet skæres riller på skrå, og hvidløgs smørret kommes i med en teske
  • kom flutes tilbage i ovnen i 5 min

Brød 3 med tomat, feta og basilikum
Soltørrede tomater, feta
og basilikum
foldes i dejen
  • kom godt med mel på fingerne og form dejen til flutes
  • Tryk dejen flad og fordel soltørrede tomater, smuldret feta og basilikum på dejen
    fold så dejen sammen og ælt den

    Tip: prøv og bland dejen med friske krydder urter eller revet ost
  • skal så hæve på pladen i 1 time. 
  • Pensles med vand og drysses med hvad du lyster :-) chille, oregano eller frø


Brød 4 med krydderurter og chilli

  • Hak en håndfuld friske krydder urter fint
    Jeg brugte rosmarin, timian, oregano og persille
  • kom godt med mel på fingerne og form dejen til flutes
  • Tryk dejen flad og fordel Krydderurterne
  • Fold så dejen sammen og ælt den
  • skal så hæve på pladen i 1 time. 
  • Pensles med vand og drysses med hvad du lyster :-) chille, oregano eller frø

Bagning og frysning


Brøddene sat til hævning
i hæve kurve




Klar til ovnen

  • brødene bages i en forvarmet ovn ved  225 c i ca 25 min
  • hvis brøddene skal fryses direkte plejer jeg kun at bage dem i 15 min.
  • Når de så tages op af fryseren skal de frosne i en 225 C varm ovn i ca 15 min
  • Hvis  hvidløgs brøddet skal fryses tages det også ud efter 15 min
    og de 5 sidste min i ovnen springes over








Nærings indhold i brødet uden fyld ved 6 brød




Pr. 100 g      pr stk      alt
Energi209 kcal322 Kcal1933 kcal
Protein5,6 g8,7 g52 g
Kulhydrat44 g68 g409 g
Fedt1,0 g1,5 g8,9 g

Beregnet ud fra en færdig brød vægt på 150 g / stk




Nærings indhold i brødet med hvidløgs fyld ved 6 brød
Der er brugt 20 g lurpak og 1 fed hvidløg og 10 g persille pr flutes


Pr. 100 g      pr stk      alt
Energi270 kcal478 Kcal2867 kcal
Protein5,4 g9,5 g57 g
Kulhydrat40 g71 g424 g
Fedt10 g18 g107 g

Beregnet ud fra en færdig brød vægt incl smør på 180 g / stk



Nærings indhold i brødet med tomat / feta fyld ved 6 brød
der er brugt 15 g feta og 15 g soltørret tomat og 2 g tørret basilikum pr brød


Pr. 100 g      pr stk      alt
Energi189 kcal363 Kcal2177 kcal
Protein6,9 g13 g79 g
Kulhydrat37 g72 g429 g
Fedt1,2 g2,3 g14 g

Beregnet ud fra en færdig brød vægt incl fyld på 180 g / stk