torsdag den 17. januar 2013

Kartoffelfad med champignion og hytteost

Dagens opskrift er inspireret af en opskrift fra arla.dk 
som er kartoffelfad med champignions og  hytte ost. 
Skiftede porrerne ud med forårs løg, og stegte nogle hakkebøffer sammen med

Opskriften er kun på kartoffelfadet uden bøfferne



Det skal du bruge :

Ingredienserne

  • 400 g kartofler i tynde skiver
  • 200 g champignon i skiver
  • 3 forårsløg, grofthakket
  • timian
  • salt, peber
  • olivenolie
  • 250 g hytteost
  • 2 æg


Sådan gør du :



grøntsager og champignion
klar til faddet

  • Skræl kartoflerne og snit dem i tynde skiver. gerne på et mandolin jern eller lignende
  • Kom kartoflerne i kogende vand, og lad dem være i vandet i 3 min. hæld vandet fra og damp kartoflerne tørre.
  • smør et fad med en smule olivenolie
  • Hak forårsløg i skiver og bland dem med kartoflerne i et fad. krydder med salt, peber og timian.
  • Skær champignion i skiver og kom dem oven på kartoffel/løg blandingen og krydder lidt mere
  • kom fadet i ovnen ved 200 grader i 30 min.
  • Rør hytteosten med æg, salt og peber

Klar til de første 30 min i ovnen
  • Tag fadet ud af ovnen og hæld blandingen over, og kom så fadet tilbage i ovnen i endnu 30 min
  • lad retten trække over dækket i 5 min inden servering






Fadet efter 30 min i ovnen. klar til hytteost/æg blandingen






















Kartoffelfadet blev serveret med hakkebøffer og bønnesalat

Jeg kom hakkebøfferne i fadet sammen med osteblandingen, og bagte dem med i 30 min. det sparede da lidt opvask :-) og gav lidt smag til kartoflerne



Klar til servering

Aftenens menu :
Bønne salat (se her)
kartoffelfad
rest af ris og ærter/gulerod til Emma efter hun har
smagt bønnesalaten :-)
flutes med tomat og feta (se her)
feta

Min tallerken

Hakkebøfferne blev lavet af følgende :
500 g mager oksefars (8 / 10 %)
30 g purløg fra frost
2 fed presset hvidløg
1 spsk taco spicy mix
1 spsk ravigotte sauce (ikke med på billedet)
salt
peber

Start med at røre farsen sej med salt
tilsæt resten og rør godt
lad farsen hvile i 30 min
Form bøfferne



VELBEKOMME


Inspiration til denne ret er fundet her og her


Nærings indhold i retten ved 4 portioner uden bøffer :




                     Pr. 100 g     pr stk
    (289 g)
     
 alt
Energi72 kcal207 Kcal829 kcal
Protein4,6 g13 g53 g
Kulhydrat8,5 g25 g99 g
Fedt2,3 g6,6 g26 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 1156 g