fredag den 18. januar 2013

Kalkun gryde



Det var egentlig meningen at dette skulle have været lavet i rømer topf'en med jeg kom alt for sent igang, så det blev til denne simple og hurtige gryde ret i stedet for :-)

Retten blev serveret med resten af bønne salaten fra igår

Nem aftensmad på 20 minutter

Det skal du bruge :

Ingredienserne

  • 500 g kalkun kød (jeg havde et halvt kalkun bryst fra fryseren)
  • 150 g løg
  • 1 tsk olie



  • 300 g peberfrugt
  • 1 dl hønse bouillon (1 knorr terning + 1 dl vand)
  • 1 spsk soja sauce
  • 1 tsk sød chilli pulver (hvis du ikke har børn så lav den stærkere)
  • salt
  • Grøntsager og kød klar til wok
  • peber 



  • 300 g Broccoli


Tilbehør


  • Spaghetti / pasta


Sådan gør du :

Svits først kød og løg

  • Start med at pille og hakke løget fint
  • rens peber frugterne og skær dem i tern
  • Varm en vok eller tykbundet gryde op med olie og svits kalkunkødet og løggene.
    Vend rundt i det indtil kalkunen er stegt
  • Tilsæt peberfrugterne og svits dem kort.
  • Tilsæt så bouillon, chili og soja sauce. smag til med salt og peber. lad det simre i 5 min
  • tilsæt så broccoli i små buketter og lad retten små simre i yderligere 5 minutter
  • Så er retten klar til servering :-)



Svits peber i 5 min
tilsæt så broccoli
og giv det 5 min mere
Tilbehør
  • Du kan evt koge 200 g spaghetti, og så varme det med sammen med broccoli'en, men jeg kan bedre lide selv at bestemme mit spagetti / gryderet blandings forhold :-) er ikke så meget for spaghetti'en, og ungerne har det modsat så her i huset serveres retten i 2 gryder :-)


VELBEKOMME



Aftenens menu :

Bønnesalat
kalkun gryde
pasta
rest af ris, ærter og gulerødder
hjemmelavede flutes

Hvis du bruger madlog er opskriften her
Nærings indhold i gryderetten ved 4 portioner uden spagetti




                     Pr. 100 g     pr portion
    (321 g)     
 alt
Energi71 kcal229 Kcal915 kcal
Protein10 g33 g134 g
Kulhydrat4,2 g14 g55 g
Fedt1,7 g5,3 g21 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 1284 g