fredag den 18. januar 2013

Groft brød med spelt flager



Det her er et dejligt groft hvedebrød, som smager en smule som rugbrød, men det er mere let og luftigt men ikke så meget som almindelig fransk brød

Type : grov hvedebrød
Tid : 20 min til samling og æltning
hævetid : 24 + 3 timer
Bagning : 35 min ved 220 grader

Dette skal du bruge :


  • 4 dl koldt vand
  • 2 dl surdej - se opskrift her
  • 15 g gær
  • 20 g salt
  • 20 g sukker
  • 250 g speltflager
  • 400 g fuldkornsemmer og spelt mel
  • 100 g grahamsmel
  • 200 g hvedemel
  • evt lidt hvedemel til æltning


Sådan gør du :


  • Vand, surdej, gær, sukker og salt blandes sammen
  • bland alt melet i på nær hvedemelet
  • rør dejen ens artet, og tilsæt hvede melet
  • Ælt dejen til den er brød og smidgíg, dog max 10 min,
    for spelt mel må helst ikke æltes alt for meget
  • smør en skål med lidt olie, og kom dejen i
  • sæt dejen i køle skabet i 24 timer
  • Næste dag vendes dejen ud og formes som du ønsker eller bare på et stykke bage papir
    jeg brugte en mel drysset hævekurv.
  • lad dejen hæve i 3 timer
  • bag brødet i en forvarmet ovn sat på 220 c i ca 35 min
  • Placer straks brødet på en bagerist når det er færdig bagt...


Velbekomme

denne opskrift er fundet her

Nærings indhold i brødet






                     Pr. 100 g   I alt
Energi235 kcal3778 kcal
Protein8,1 g130 g
Kulhydrat46 g739 g
Fedt1,6 g
26 g

brødet indeholder 3 g kostfibre / 100 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 1600 g