tirsdag den 22. januar 2013

Gratinerede koteletter med kartoflerfad



Dette er en ret som kræver lidt forberedelses tid, men så kan passe sig selv i ovnen mens du laver tilbehøret

Det skal du bruge til 4 personer :

Tilbehøret :

  • 400 g kartofler i tynde skiver
  • 200 g squash i tern
  • 200 g champignon i skiver
  • 150 g rødløg halveret og skåret i tynde skiver
  • rosmarin
  • salt, peber
  • olivenolie
  • 250 g hytteost 1,5 %
  • 2 æg

Koteletterne :


  • 500 g koteletter (3 - 4 stk)
  • krydderi blanding efter smag
  • salt, peber
  • dijonsennep (jeg smurte min med et tyk lag dijon,
    og de andre med en mild sennep)
  • 3 tomater skåret i skiver
  • 100 g revet ost 16 %
Sådan gør du :

















  • Skræl kartoflerne og snit dem i tynde skiver. gerne på et mandolin jern eller lignende
  • Kom kartoflerne i kogende vand, og lad dem være i vandet i 3 min. hæld vandet fra og damp kartoflerne tørre.
  • smør et fad med en smule olivenolie
  • skær squash i tern/skiver og kom i fadet
  • skær løget i skiver og bland dem med kartoflerne og squash i et fad. krydder med salt, peber og rosmarin.
  • Skær champignion i skiver og kom dem oven på kartoffel/løg blandingen og krydder lidt mere
  • kom fadet i ovnen ved 200 grader i 30 min.
  • Krydder koteletterne og brun dem på en grill pande ved kraftig varme i 2 minutter på hver side













  • Rør hytteosten med æg, salt og peber
  • Tag fadet ud af ovnen og hæld hytte ost blandingen over
  • kom fadet i ovnen i 10 min inden koteletterne kommes i
  • Læg koteletter i fadet. smør dem med sennep efter smag, og fordel de skive skårne tomater på dem
  • drys revet ost over tomaterne
  • kom så fadet tilbage i ovnen i endnu 20 min
  • lad retten trække over dækket i 5 min inden servering
VELBEKOMME



Den færdige ret

Aftens menu :

Gulerods salat
gratinerede koteletter
oste flutes

Lidt rester blev der også :-)

Hvis du bruger madlog er opskriften her


Nærings indhold i fadet ved 4 portioner



                     Pr. 100 g     pr portion
    (536 g)     
 alt
Energi95 kcal510 Kcal2038 kcal
Protein8,8 g47 g189 g
Kulhydrat5,8 g31 g124 g
Fedt2,9 g16 g62 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 2144 g