tirsdag den 22. januar 2013

Gelato is med nougat og marcipan



Denne is forsøgte jeg at lave til en nougat/marcipan is, men desværre kom jeg til at brænde mandlerne en smule på, så resultatet blev at den smagte en smule brændt :-( Tror næste gang jeg laver denne is jeg vil blande et par knuste sigestiv kiks i.


Det skal du bruge



  • 1 portion gelato is - se her
  • 85 g sukker
  • 75 g mandler
  • 100 g marcipan




Sådan gør du :












  • Kom mandlerne i kogende vand og smut skallen a dem.
  • hak dem fint
  • kom sukkeret på en varm pande og lad det smelte til det er lys brunt
  • kom mandlerne i og rør rundt
  • spred massen ud på bagepapir
  • Når det er kølet a kom det i en plastik pose og bank det i stykker med en bagerulle











  • Bland nougat med ismassen og kør ca 20 min på ismaskinen
  • skær frossen marcipan i små stykker og kom det ned i den næsten frosne ismasse.
  • kør 1 min og hæld massen i en bøtte og kom den i fryseren i min et par timer inden servering









VELBEKOMME


Nærings indhold i isen ved 8 portioner



                     Pr. 100 g   pr portion
    (130 g)
     
 alt
Energi273 kcal356 Kcal2850 kcal
Protein5,5 g7,1 g57 g
Kulhydrat27 g36 g286 g
Fedt16 g21 g167 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 1043 g