lørdag den 19. januar 2013

Flæske svær



Havde skåret en nakkesteg til koteletter, så der blev et stykke svær i overskud, derfor skulle det jo testes om man kunne lave hjemmelavede flæskesvær

Jeg havde 900 g. skind med fedt, og da de var stegt sprøde var der ca 300 g flæskesvær

900 g svær skåret i ca 1 cm
brede strimler
Det skal du bruge :
  • svær, inkl. ca. 1-1½ cm fedt og en lille stribe kød
  • vand
  • groft salt
Sådan gør du :



  • Skær sværet i strimler
Kog sværene i 20 min
  • Bring en gryde med vand i kog, og kom sværene i gryden
  • kog dem ved middel varme i 20 minutter
  • tag sværene op med en hulske og læg på køkkenrulle og tør dem grundigt
I actifry maskine :

  • Hæld sværene i en actifry maskine. drys med groft salt og tænd
  • hæld overskydende fedt fra efter behov (ca hver 10 min) og drys mere salt på
  • efter ca 30 min har du sprøde flæskesvær
  • når de er er færdige lægges de på køkken rulle og drys med salt efter behov...
I ovnen
  • læg sværene adskilt i et lag i en bradepande, og drys med groft salt.
    Svær i actifry

    vend dem og salt den anden side

  • kom fadet i en kold ovn, som tændes på 220 grader
  • sværene skal have ca 30 - 40 min alt efter tykkelse.
  • efter 15 min hældes fedtet fra bradepanden. sværene drysses med salt 
  • og vendes og drysses med salt på den anden side, inden bradepanden stilles i ovnen igen
  • gentag processen efter yderligere 10 min

  • efter 30 min testes om sværene er sprøde, og hvis de ikke har
    samme tykkelse kan det ske at nogle af dem er færdige.
    Pas på de ikke bliver brankede og tørre
  • Fedtet hældes fra hver 10 min ca
  • når de er er færdige lægges de på køkken rulle og drys med salt efter behov...

Velbekomme


Når de er færdige ligges sværene på køkken rulle
og drysses evt med ekstra salt